PROSJEKTER

Nok en gang blir åpningen av Eiganes- og Hundvåg-tunnelene utsatt

Først skulle de åpnes i desember. Så ble det flyttet til februar. Nå sier Statens vegvesen at tunnelene ikke blir åpnet før i mars.

Her på Hundvåg møtes Ryfylketunnelen og Hundvågtunnelen.
Her på Hundvåg møtes Ryfylketunnelen og Hundvågtunnelen. Foto: Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
22. jan. 2020 - 16:04

Prosjektleder i Statens vegvesen, Gunnar Eiterjord, sier til NRK Rogaland at han beklager den ekstra trafikkbelastningen utsettelsene skaper over Bøyene i Stavanger.

– Samtidig har vi fulgt trafikkavviklingen nøye, og mener det er til å leve med.

Han understreker at det ikke er noen store problemer eller uforutsette hendelser som gjør at de utsetter åpningen.

Hvis prøveprosjektet er vellykket, kan solcelleanlegg dukke opp langs motorveier i Norge. Bildet av solcellene er tatt ved en tidligere anledning.
Les også

Lykkes de kan energiproduksjon langs veier bli det neste

Sikkerhetsgodkjenningen tar lenger tid

– Alt har sett bra ut så langt. Nå vet vi at det blir åpning i løpet av mars. Vi skal komme tilbake med endelig dato i løpet av kort tid, sier Eiterjord.

Det er sikkerhetshensyn som er årsaken til den siste utsettelsen, ifølge Vegvesenet.

– Det er et av de mest kompliserte tunnelsystemene i hele landet. Vi går inn i den siste runden av sikkerhetsgodkjenning, og skal ha en stilleperiode for å se at det er driftsstabilitet, forteller prosjektleder Eiterjord til NRK.

Fra en tidligere Starlink-oppskytning. SpaceX slipper vanligvis mellom 20 og 60 Starlink-satellitter per oppskytning.
Les også

Frykter romfartsboom kan ødelegge ozonlaget på nytt

Prosjektene

Hundvågtunnelen på 5,7 kilometer under sjøen krysser Byfjorden mellom Hundvåg og Stavanger. Denne tunnelen kobler seg på prosjektet E39 Eiganestunnelen, og gjør at bilistene kan kjøre av mot Stavanger sentrum eller fortsette direkte ut på E39 sørover mot Forus og Sandnes.

Hovedentreprenør for kontrakten er arbeidsfellesskapet Kruse/Risa ANS. De startet arbeidet på kontrakten i mai 2014.

Eiganestunnelen omfatter strekningen mellom E39 ved Schancheholen i sør og E39 ved Smiene i nord. Vegen fungerer både som stamveg og som lokal hovedveg.

Prosjektet består av fem kilometer med ny firefeltsveg. 3,7 kilometer er Eiganestunnelen med to løp.  Her er det et arbeidsfelleskap mellom Stangeland og Implenia som har vært hovedentreprenør.

Første etappe av E18-utbyggingen mellom Oslo og Bærum er godt i gang.
Les også

Avlyste videre bygging av E18 i Bærum – har allerede kostet over 200 millioner

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.