Prosjekter

Nok en gang blir åpningen av Eiganes- og Hundvåg-tunnelene utsatt

Først skulle de åpnes i desember. Så ble det flyttet til februar. Nå sier Statens vegvesen at tunnelene ikke blir åpnet før i mars.

Her på Hundvåg møtes Ryfylketunnelen og Hundvågtunnelen.
Her på Hundvåg møtes Ryfylketunnelen og Hundvågtunnelen. Foto: Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle Skoglund– Journalist
22. jan. 2020 - 16:04

Prosjektleder i Statens vegvesen, Gunnar Eiterjord, sier til NRK Rogaland at han beklager den ekstra trafikkbelastningen utsettelsene skaper over Bøyene i Stavanger.

– Samtidig har vi fulgt trafikkavviklingen nøye, og mener det er til å leve med.

Han understreker at det ikke er noen store problemer eller uforutsette hendelser som gjør at de utsetter åpningen.

Johan Castberg-feltet i Barentshavet startet opp produksjonen i mars, men ble først offisielt åpnet fredag. Feltet sender nå av gårde to tanklaster i uka – hver med en verdi på rundt en halv milliard kroner.
Les også:

Johan Castberg-feltet offisielt åpnet

Sikkerhetsgodkjenningen tar lenger tid

– Alt har sett bra ut så langt. Nå vet vi at det blir åpning i løpet av mars. Vi skal komme tilbake med endelig dato i løpet av kort tid, sier Eiterjord.

Det er sikkerhetshensyn som er årsaken til den siste utsettelsen, ifølge Vegvesenet.

– Det er et av de mest kompliserte tunnelsystemene i hele landet. Vi går inn i den siste runden av sikkerhetsgodkjenning, og skal ha en stilleperiode for å se at det er driftsstabilitet, forteller prosjektleder Eiterjord til NRK.

Fotobokser som måler bilenes gjennomsnittsfart over en strekning, skal innføres på flere nye veier rundt om i landet.
Les også:

Nå blir det flere fotobokser

Prosjektene

Hundvågtunnelen på 5,7 kilometer under sjøen krysser Byfjorden mellom Hundvåg og Stavanger. Denne tunnelen kobler seg på prosjektet E39 Eiganestunnelen, og gjør at bilistene kan kjøre av mot Stavanger sentrum eller fortsette direkte ut på E39 sørover mot Forus og Sandnes.

Hovedentreprenør for kontrakten er arbeidsfellesskapet Kruse/Risa ANS. De startet arbeidet på kontrakten i mai 2014.

Eiganestunnelen omfatter strekningen mellom E39 ved Schancheholen i sør og E39 ved Smiene i nord. Vegen fungerer både som stamveg og som lokal hovedveg.

Prosjektet består av fem kilometer med ny firefeltsveg. 3,7 kilometer er Eiganestunnelen med to løp.  Her er det et arbeidsfelleskap mellom Stangeland og Implenia som har vært hovedentreprenør.

Slik så Flytoget ut før det ble satt i drift i 1998. Om fem år kan det være slutt for togmodellen. Oslo lufthavn Gardermoen ble åpnet 8. oktober 1998.
Les også:

Norges mest pålitelige tog tas ut av drift ti år tidligere enn planlagt

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.