MOTOR

Nok en elektrisk årets bil

Plug-in-hybriden Chevy Volt ble kåret til årets bil i Nord-Amerika i konkurranse med blant annet elbilen Nissan Leaf som fikk den hedersbetegnelsen i Europa.
Plug-in-hybriden Chevy Volt ble kåret til årets bil i Nord-Amerika i konkurranse med blant annet elbilen Nissan Leaf som fikk den hedersbetegnelsen i Europa. Bilde: Per Erlien Dalløkken
Stein Jarle Olsen
11. jan. 2011 - 09:07

DETROIT: I november ble Nissan Leaf kåret til årets bil i Europa for 2011.

Mandag kom nok et varsel om at 2011 blir et relativt elektrifisert år. Da ble nemlig den ladbare hybriden Chevrolet Volt kåret til årets bil i Nord-Amerika.

Prisen ble delt ut på åpningsdagen til bilmessen NAIAS, North American International Auto Show, i Detroit.

Hjemmefavoritt I likhet med Toyota Prius er det ikke spesielt mye plass i bagasjerommet på Chevy Volt. Plassen opptas av mye kraftelektronikk og batteri. (FOTO: Per Erlien Dalløkken)
Hjemmefavoritt I likhet med Toyota Prius er det ikke spesielt mye plass i bagasjerommet på Chevy Volt. Plassen opptas av mye kraftelektronikk og batteri. (FOTO: Per Erlien Dalløkken)

Hjemmefavoritt

Leaf var nominert også til den nordamerikanske prisen, men Nissan måtte altså se seg slått av hjemmefavoritten, 100-årsjubilanten Chevrolet. Til stor jubel fra de mange GM-ansatte rundt om på deres fabrikker i Michigan, som var til stede i salen.

GM-sjef Dan Akerson har beskrevet Volt som sjelen til det nye General Motors.

– Volt gir en pekepinn på hva som er mulig. Vi skal fortsette å utvikle denne teknologien videre, sier Akerson.

Chevy Volt ble lansert for salg i USA rett før jul, og er i ferd med å lanseres også på det europeiske markedet under navnene Vauxhall/Opel Ampera.

I USA selges den for 40 000 dollar før insentiver som varierer fra stat til stat.

Hjemmefavoritt I likhet med Toyota Prius er det ikke spesielt mye plass i bagasjerommet på Chevy Volt. Plassen opptas av mye kraftelektronikk og batteri. (FOTO: Per Erlien Dalløkken)
Hjemmefavoritt I likhet med Toyota Prius er det ikke spesielt mye plass i bagasjerommet på Chevy Volt. Plassen opptas av mye kraftelektronikk og batteri. (FOTO: Per Erlien Dalløkken)

Ingen ny Voltec

De ladbare bilene har et hybridsystem kalt Voltec som består av en 111 kW/370 Nm elmotor som får strøm fra en 16 kWh litiumionebatteripakke som igjen lades av en 1,4-liters bensinmotor/55 kW generator.

På forhånd var det ventet at GM ville presentere en ny modell med Voltec-teknologi i Detroit, slik de gjorde i Beijing i fjor.

Les også: Volt har lagt på seg

Det skjedde ikke. I stedet var GM mest opptatt av å vise fram nye Chevy Sonic, som er den eneste småbilen som blir produsert i USA.

Selv om Chevy Volt er en elbil som kan kjøres ganske så kompromissløst med tanke på rekkevidden, må eierne likevel kompromisse i praktisk bruk. For eksempel fyller den T-formede batteripakka hele senterkanalen slik at det kun er to bakseter. (FOTO: Per Erlien Dalløkken)

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.