PROSJEKTER

Noen trengs til å rydde og dyrke opp jorder etter at E39 er helt ferdig

To deponier og et riggområde - nesten 100 mål i alt - skal bli åker og beitemark.

Alle områdene i kontrakten ligger i eller ved Årdal.
Alle områdene i kontrakten ligger i eller ved Årdal. Foto: Statens vegvesen
6. apr. 2020 - 12:25

Siste rest av etterarbeidet i E39-prosjektet Bjørset-Skei i Jølster i Sunnfjord: Tre områder skal reetableres som jordbruksareal.

Nå vil Vegvesenet ha noen til å gjøre jobben i løpet av sommeren.

Oppdraget gjelder disse områdene:

  • Deponi A er på cirka 50 dekar. På rundt 44 dekar skal det graves og legges drenering – totalt ca. 3000 meter. Etter at dreneringarbeidet er ferdig skal matjorda som ligger i ranker fordeles på området.
  • Riggområdet sør for E39 er på rundt 14 dekar. Entreprenøren må løse opp i de underliggende massene før han legger ut oppranket matjord.
  • Deponi B er på rundt 30 dekar. Det er et deponi for ubrukbare masser som skal tilbakeføres til beiteareal. Massene skal flyttes innenfor deponiområdet.

Alle områdene ligger med direkte adkomst fra E39. Deponi A og riggområdet ligger i
Årdal langs Jølstravannet, mens deponi B ligger noen hundre meter øst for Årdal.

Vegvesenet har satt frist for ferdigstillelse er til 30. august, men det gjelder bare deponi B. På deponi A og riggområdet skal jobben være ferdig før 1. august.

Etaten holder tilbudskonferanse for dette oppdraget den 21. april, og frist for å gi tilbud er 28. april.

Søndre portal til Hølleslitunnelen, som er fra 1993. Nå skal alt teknisk utstyr skiftes ut, blant annet.
Les også

822 meter lang tunnel oppgraderes for rundt 100 millioner

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.