Karen Dolva hoppet av studiene i 2014. I 2015 startet hun No Isolation, som har vokst til et selskap med rundt 60 ansatte. Her fra Hvalstad i 2016.
Karen Dolva hoppet av studiene i 2014. I 2015 startet hun No Isolation, som har vokst til et selskap med rundt 60 ansatte. Her fra Hvalstad i 2016. (Foto: Meek, Tore/ NTB Scanpix)
EKSTRA

Hoppe av studiene for å bli gründer

No Isolation-Karen hoppet av studiene og ble gründer. Hun advarer andre mot å gjøre det samme

Avhoppere starter flere gründer-selskap, men tjener mindre, viser forskning.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 199,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

– Mamma sa jeg ikke burde gjøre det, sier Karen Dolva.

Hun er en av Norges mest fremgangsrike, unge gründere. Hennes selskap No Isolation, grunnlagt sammen med Marius Aabel og Matias Doyle i 2015, lager kommunikasjonsverktøy for sårbare grupper (se faktaboks). Rundt 60 personer er nå ansatt i selskapet.

I 2016 ble Dolva utropt til årets innovatør i E24s kåring Ledertalentene. I januar i år fikk hun plass på Forbes’ «30 under 30: Europe»-liste, som navngir de mest innflytelsesrike, unge personene i verdensdelen. Hun er også på Business Insiders 2018-liste over «The 32 coolest and most influential woman in Nordic tech», samt på Abelia og ODA-nettverkets liste over Norges 50 fremste teknologi-kvinner. På kvinnedagen i mars i år ble hun kåret til årets SHE-gründer.

Hit har hun kommet uten noe bevis på en utdanningsgrad.

Suksessfulle avhoppere

Fra 2011 til 2014 studerte Dolva informatikk og interaksjonsdesign ved Universitetet i Oslo. Men hun fullførte aldri bachelorgraden, mot morens råd.

– Et av valgfagene mine, medievitenskap, ble jeg aldri ferdig med, forteller Dolva.

Hun er i godt selskap. For eksempel forlot Steve Jobs Reed College etter første semester. Bill Gates forlot Harvard etter to års skolegang, mens Mark Zuckerberg avbrøt informatikkstudiene sine på samme skole mens han gikk i 2. klasse. Michael Dell droppet ut av University of Texas det første studieåret.

Mediene fremhever ofte slike suksesshistorier som skaper debatt om utdanning er riktig for gründere.

– Du trenger ikke utdanning for å lykkes, har Olav Thon tidligere sagt til E24.

Han pekte på blant andre seg selv, John Fredriksen og Kjell Inge Røkke for å understreke sitt poeng.    

Paypay-gründer Peter Thiels fellesskap, The Thiel Fellowship, representerer en ekstremitet i så måte. Her får studenter som avbryter studiene 100.000 dollar over to år for å utvikle gründerideen.

– Studiet var avgjørende for gründerkarrieren

No Isolation

Startet opp i 2015 av Karen Dolva, Marius Aabel og Matias Doyle. I 2016 lanserte de roboten AV1, som gir langtidssyke barn mulighet til å delta i klasserommet eller andre sosiale sammenhenger mens de er hjemme eller på sykehuset. På tampen av fjoråret kom også Komp, en datamaskin som skal hjelpe eldre brukere å kommunisere med familie i hverdagen. Den er utviklet i samarbeid med Kreftforeningen. I dag har No Isolation rundt 60 ansatte. AV1 har rundt 400 brukere i ni land, mens i overkant av 200 mennesker bruker Komp i Norge. Til sommeren starter masseproduksjonen av Komp.

I 2016 ble de tildelt priser for beste nykommer og beste sosiale tek-oppstartsselskap under Nordic Startup Awards Norway.

Dolva ville ikke vært studietiden foruten. No Isolation-sjefen mener utdanningen var avgjørende for at hun har lykkes som gründer.

– Jeg lærte om en helt ny verden. Jeg begynte på teknologistudiet uten å vite hva programmering var, og lærte masse om designprosesser, produktutvikling og hva som var mulig å lage, sier hun.

– Studiet har gitt meg en mye større forståelse for hva som kreves i en utviklingsprosess, hva som kan gå galt og hvor stor respekt man må ha for tiden det tar å lage gode systemer. Ikke minst har jeg lært hvor ekstremt viktig designprosessen i forkant av utviklingen er.

Rent praktisk ble også selskapet No Isolation til som følge av universitetsstudiene, forteller Dolva.

På studiet var hun med i studentforeningen Navet, som arrangerte bedriftskvelder. Her ble hun kjent med menneskene bak Startuplab i Oslo, og fikk deltidsjobb i den voksende gründer-akseleratoren. Det var her hun stiftet bekjentskap med det som skulle bli No Isolations medgründere, Aabel og Doyle.

– Synd om man tar en grad for å få en jobb

Det var en serie hendelser som gjorde at hun i dag står med 170 av de 180 studiepoengene som er nødvendig for en bachelorgrad.

– Jeg forelsket meg aldri i medievitenskap, jeg hadde verdens kuleste jobb og følte meg ganske ferdig med Blindern. Men jeg savner Blindern nå, forteller Dolva.

– Jeg må tenke på skolen som noe mer enn et papir, sier Dolva.

Hun har ingen planer om å gå tilbake til skolebenken for å fullføre graden sin.

Roboten AV1 skal gjøre det mulig for syke barn å være til stede på skolen og andre sosiale sammenhenger. Roboten styres via en app og streamer lyd og bilde. Dette er No Isolations første produkt. Foto: Meek, Tore

– Dette papiret, studiebeviset, for meg som ikke er spesialist i et fagfelt, betyr ganske lite. Jeg ser at det papiret er fantastisk verdifullt for mange, men det er synd om man tar en grad for å få en jobb. Man burde heller gå på skole for å lære hvordan man kan bli god i en jobb, sier hun.

Hun advarer studenter som vurderer å avbryte studieløpet.

– Man bør tenke seg godt om før man dropper skolen. Det ser kanskje morsomt ut fra utsiden, men å «være gründer» er ikke noe særlig å trakte etter. Det er ikke glamorøst, det er ikke godt betalt og fallhøyden er stor, sier hun.  

Karen Dolva med roboten AV1.

– Gründere og avhoppere tjener mindre

NHH-professor Bram Timmermans forskning støtter Dolvas utsagn. Han undersøkte hvordan studieavhoppere måler seg med akademikere når det gjelder gründervirksomhet.

Han er medforfatter på forskningsartikkelen «Steve Jobs or No Jobs? Entrepreneurial Activity and Performance Among Danish College Dropouts and Graduates», publisert i 2016. Forskerne tok for seg data fra rundt 110.000 danske studenter – 28 prosent av disse ble definert som avhoppere («dropouts»). Dataene fortalte også hva studentene tjener i tre år etter å ha avsluttet studiene.

Det viste seg at avhopperne i større grad ble gründere, men tjente mindre.

– Vi fant at gründerne i snitt tjener 50 prosent mindre enn vanlige lønnstakere. Avhopperne tjener også 17 prosent mindre enn akademikerne. Så både det å være gründer og det å være avhopper var en ulempe på det danske arbeidsmarkedet, sier Timmermans.

– Mange faller tilbake til jobbsøkermarkedet

Han mener forskningen motbeviser en populær myte om at utdannelse ikke betyr noe for gründersuksess. En viktig forklaring er heller at flere av de suksessfulle avhopper-gründerne allerede hadde fremgangsrike virksomheter da de hoppet av studiene, forteller Timmermans.

– Dette var tilfelle med både Zuckerberg og Jobs. Du kan bli en suksessfull gründer, men sannsynligheten er ganske liten. De fleste skaper ikke den verdien som de forventer. Mange vil falle tilbake i jobbsøkermarkedet og da vet vi at det er positivt å ha en utdannelse, sier professoren.  

Han mener det å ha en utdannelse også er en viktig signaleffekt for gründere, og viser til forskning som sier det er lettere for utdannede gründere å få finansiering og å ansette folk med høyere utdanning.

Forskeren har også sett på en liten gruppe svært suksessfulle gründere. Her fant han ingen forskjell mellom de med og uten fullført utdannelse.

– Det finnes selvfølgelig enkelte svært suksessfulle gründere blant avhopperne som kan tjene like mye penger, sier Timmermans.

Trioen Karen Dolva, Marius Aabel og Matias Doyle startet selskapet No Isolation 1. oktober 2015. Bilde: Linn Kristin Nordseth

– Skulle gitt mye for å bare lære

En analyse utført på oppdrag fra Universitetet i Bergen viser at sektorfrafallet for hele den høyere utdanningssektoren er på 23,8 prosent i Norge for bachelor og årsstudiestudenter som startet sitt studieløp høsten 2010. Varierende definisjoner av frafall og avhoppere fører til noe ulike tall.

– Det er trist at unge ikke klarer å sette pris på det å ha 100 prosent fri til å lære. Men det er vel vanskelig å se hvor verdifullt skolen er nå man er midt oppi det og er nødt til å være der. Nå derimot, skulle jeg gitt mye for å bruke noen måneder på å bare lære, sier Dolva.   

Hun ønsker ikke å bidra til noe forherligelse av gründerlivet.

– Om du tenker at penger ikke er viktig, om du tåler å drite deg ut og om du synes at det å jobbe hardt er moro, da burde du kanskje vurdere å gründe noe, sier Dolva.

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå