ARBEIDSLIV

Nito varsler ingeniørstreik – meklingsfrist natt til onsdag

Ingeniørorganisasjonen Nito har brutt forhandlingene med NHO. Dersom meklingen ikke fører fram, går 200 ingeniører ut i streik fra onsdag morgen.

Tom Helmer Christoffersen i Nito varsler streik - rundt 200 ingeniører kan bli tatt ut i første runde.
Tom Helmer Christoffersen i Nito varsler streik - rundt 200 ingeniører kan bli tatt ut i første runde. Foto: Nito
Svein-Erik HoleSvein-Erik HoleDigitalredaktør i TU Media
14. nov. 2020 - 11:52

Meklingen omfatter ingeniører som jobber i industrien og andre deler av privat sektor.

– En streik blant ingeniørene i industrien vil selvsagt bli merkbar, selv med relativt få ute i streik. Prosjekter vil stoppe opp og nye oppdrag vil bli satt på vent, uttaler Tom Helmer Christoffersen, leder for Nito Privat, i en pressemelding.

Ni bedrifter

Det kan bli streik i ni bedrifter dersom det ikke blir enighet hos Riksmekleren. Meklingsfristen er midnatt 17. november, og vil omfatte rundt 200 Nito-medlemmer i følgende bedrifter:

  • Nexans Norway AS Avd Fabrikk Halden
  • Nexans Norway AS Hovedkontor, Oslo
  • Viking Life-Saving Equipment Norge AS Avd Straume
  • Karsten Moholt AS, Askøy
  • I tillegg vil enkeltmedlemmer bli tatt ut i Telenor, Aker Solutions, Aibel, Evry og FMC Kongsberg Subsea

Til sammen jobber det rundt 20.500 Nito-medlemmer i bedrifter tilknyttet NHO.

– Vi har tatt ut et moderat antall medlemmer i første omgang, men vil selvsagt vurdere opptrapping ganske raskt, sier Tom Helmer Christoffersen.

Strid om forhandlingsrett

Han framholder at de ikke ønsker å ramme andre enn arbeidsgiverne, og at målet er å verne tredjepart.

Striden står om forhandlingsrett for medlemmer ute i bedriftene, og handler ikke om lønnstillegg.

– Vi ber ikke om én krone, men vi ber om retten til å kunne representere alle våre medlemmer ute i de ulike bedriftene, forklarer Christoffersen. - I dag er det slik at en del bedrifter sier at visse medlemsgrupper eller enkeltmedlemmer av ulike årsaker ikke skal være omfattet av tariffavtalen vår. De blir dermed heller ikke en del av de forhandlingene våre tillitsvalgte har med ledelsen. Det kan vi rett og slett ikke finne oss i.

Vedlikehold og rassikring må prioriteres i Nasjonal transportplan, mener NAF.
Les også

Fylkesveiene: Forfall og rassikring vil koste 166 milliarder

 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.