AMS - strømdata til Elhub

Nettselskap greier ikke sende ut strømkundenes AMS-data. Elhub står i fare for å bli utsatt

107 nettselskaper får varsel om tvangsmulkt.

Før nyttår skal alle norske husstander ha fått en ny strømmåler. Disse skal automatisk sende forbruksinformasjon til nett- og kraftselskap. Men 107 nettselskaper er fortsatt ikke klare.
Før nyttår skal alle norske husstander ha fått en ny strømmåler. Disse skal automatisk sende forbruksinformasjon til nett- og kraftselskap. Men 107 nettselskaper er fortsatt ikke klare. (Illustrasjonsfoto: Frank Holm, Eidsiva Nett)
EKSTRA

107 nettselskaper får varsel om tvangsmulkt.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 199,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Før nyttår skal alle norske husstander ha fått en digital strømmåler. Fra 18. februar skal data fra måleren sendes automatisk via nettselskapet til Elhub, slik at du og kraftselskapet ditt kan følge med på strømforbruket.

Det er nettselskapene som har ansvaret for at riktig målerdata kommer til Elhub i tide, men ved forrige milepæl var det hele 107 nettselskaper (av totalt 143) som ikke oppfylte kravene. Disse får nå varsel om tvangsmulkt fra NVE. 

– Nettselskapene skulle øve seg på det de skal gjøre hver dag fra 18. februar, nemlig å sende inn timeverdier for alle målepunkter, men mange av dem har problemer med å få det til. Hvis nettselskapene ikke retter opp dette før 17. desember kan det føre til en utsettelse av hele Elhub, sier Guro Grøtterud, seksjonssjef i NVE.

– Gjør alt dere kan 

Hun kommer med en klar oppfordring til nettselskapene om å gjøre alt de kan for å rekke fristen.

– Elhub er en viktig del av gevinsten i de smarte målerne. Elhub skal gjøre informasjon tilgjengelig for kundene, kraftleverandørene og tredjeparter som kan lage produkter til kunder som ønsker å styre strømforbruket sitt smartere, sier Grøtterud.

Hun presiserer at de nye AMS-målerne har andre gevinster, som at kundene slipper å lese av strømmen selv og nettselskapet kan oppdage jordfeil, spenningsfeil og brannfare.

– Kommunikasjonen mellom måleren og nettselskapet skal fungere senest ved nyttår, men kommunikasjonen mellom måleren og kraftleverandøren kommer først når Elhub starter opp. Vi er opptatt av at det skal skje raskt, men da må alt fungere, sier Grøtterud.

Guro Grøtterud, seksjonssjef i NVE. Foto: NVE

Har liten tid

Også ved forrige milepæl i september var det 98 selskaper som fikk varsel om tvangsmulkt. Den gang klarte alle så nær som tre selskaper å rette opp feilene før mulkten begynte å løpe.

– Forskjellen nå er at nettselskapene har langt mindre tid til å rette opp i problemene. Den gangen gikk det seks uker før alle nettselskapene hadde oppfylt kravene. Vi har ikke tid til å bruke seks nye uker om Elhub skal starte i februar.

– Går utrullingen av målere som den skal?

– Målerne skal ikke være problemet, for Elhub skal også kunne ta imot estimerte data fra gamle målere. Vi får ikke fullstendig oversikt før i januar, men inntrykket vårt er at de fleste nettselskapene vil nå fristen for AMS-utrulling. 

Tor Bjarne Heiberg, daglig leder Elhub AS.
Tor Bjarne Heiberg, daglig leder Elhub AS. Bilde: Espen Zachariassen

Får inn feil data

Tor Bjarne Heiberg, daglig leder Elhub, sier at nettselskapene stor sett er i gang med å levere data, men at kvaliteten varierer. 

– Vi ser etter at dataene som kommer inn er komplette og gir fornuftige resultater. Vi sammenligner med det som gjøres i dag, så vi har god peiling på hva verdiene skal være. Hvis vi får inn verdier som viser et langt høyere forbruk enn det som har vært levert i området, vet vi at det ikke kan stemme, sier Heiberg.

Noe av grunnen til at nettselskapene ikke klare med sine systemer er at mange er avhengige av samme leverandør.

– Det finnes flere leverandører av datasystemer, men det er to aktører som dekker nesten hele markedet. De har nå kø for sine kunder, sier Heiberg. 

Tror selskapene vil klare fristen

Han tror likevel at man skal klare å unngå en utsettelse av Elhub.

– Jeg har fortsatt god tro på at vi skal klare det. Vi ser bak tallene at nettselskapene er vesentlig nærmere nå enn i forrige uke. Det har vært en voldsom økning bare den siste uka. Men dette vet vi bedre ved utgangen av neste uke, sier Heiberg.

Da vil det også gjøres en vurdering av hvilke områder som ikke kommer i mål.

– At ikke alle er klare, betyr ikke nødvendigvis at Elhub må utsettes. Det må bli en vurdering av hvilke aktører som mangler, og hvor langt unna de er. Hafslund er for eksempel stort, så hvis de ikke er i mål er det mange kraftleverandører som ikke får rett oppgjør. Men det finnes også områder hvor det bare går ut over den aktøren som har ansvar for området, forklarer Heiberg.

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå