OFFSHORE

Nei til gassbusser - ja til ferger

1. nov. 2002 - 15:10

- For kjøretøy er det hydrogensamfunnet som er fremtiden, sier han.

I Stortingsmelding nr. 9 (2002-2003), Om innelands bruk av gass, legger regjeringen en rekke føringer for hvor den ønsker forskningsinnsats og bruk av gass.

- Vi prioriterer bruk av gass på en mest mulig miljøvennlig måte. Med dagen motorteknologi er det ingen miljøeffekter å hente ved bruk av gassbusser, ei heller i husholdningene. Vi må bruke gass industrielt. Og vi vil også oppnå gode miljøeffekter ved å bruke gass som drivstoff til ferjer ved de store sambandene langs E39, sier Steensnæs.

Meldingen legger opp til økt bruk av gass innenlands. I all hovedsak skal denne distribueres via LNG-terminaler.

Regjeringen mener at bare to rørledningsprosjekter for distribusjon innenlands er liv laga, og det rør til Grenland og til trondheimsregionen.

- Det er kun i disse to områdene det er industriell infrastruktur som kan gjøre nytte av å få en rørforbindelse og hvor det eraktuelt for regjeringen å gå inn med støttemidler. Vi vil også ha en støtteordning for bygging av LNG-anlegg

Ingen Penger

Steensnæs lover ingen midler. Forsknings- og utviklingsaktiviteter tilknyttet bruk av gass i Norge vil få bevilgninger over hvert enkelt statsbudsjett og ikke være fondsbasert. Statsråden mener at Demo 2000 er et godt eksempel på hvordan det er riktig å fordele FoU.midlene.

Til Grenland med håndbrekket på

For å administrere FoU-aktiviteter knyttet til bruk av gass i Norge, vil regjeringen legge et innovasjonssenter til Grenland. Dermed får generaldirektør Eivind Reiten i Norsk Hydro oppfylt sitt ønske. Men han hadde kanskje ønsket seg et noe større tempo, for Steensnæs vil ikke etablere dette senteret for 1.1.2005.

- Hvorfor i allverden somler de? Det må da gå an å få opp farten, mener rådgiver Rolf Hestnes i TBL.

Han vil ikke gi noen ytterligere kommentar. - Vi får ta med oss papirene og studere dem i ro og fred, men jeg er noe redd for konsekvensene av at Fo|U-midlene skal fordeles over årlige budsjetter.

CO 2 problemene viktigst

Fou-aktiviteter innen CO 2-fjerning fra Gasskraftverk, utvikling av hydrogen-teknologi og elektrifisering av sokkelen, står sentralt i Stortingsmeldingen.

I forbindelse med bygging av gasskraftverk med CO 2-håndtering er regjeringen villige til å gå inn med betydelige subsidier. Steensnæs antyder at for et 400 MW gasskraftanlegg vil regjeringen gi støtte på inn til 1,5 milliarder kroner. De anser at byggestart for et slikt anlegg kan finne sted 2006.

Søkeord: "gass1"

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.