NYTT: Trange tider har en positiv effekt på næringslivet. (Bilde: STEIN JARLE OLSEN)

Nedgangstider øker produktiviteten

  • Karriere

Det viser en fersk undersøkelse av norske industribedrifter i perioden 1993 til 2007.

Marte Kari Huse, doktorgradsstipendiat ved Institutt for samfunnsforskning i Oslo, viser at produktiviteten i disse bedriftene økte i løpet av perioden.

Hun kaller fenomenet "kreativ ødeleggelse".

Skjerper greiene

Marte Kari Huse, doktorgradsstipendiat ved Institutt for samfunnsforskning i Oslo.
Marte Kari Huse. ISF
"Det er en essensiell mekanisme der nedleggelse av gamle, uproduktive foretak gir rom for nyetableringer som kan etablere teknologi og praksis på en kreativ måte. Slik sett kan «innovativ nyetablering» beskrives som en viktig kilde til langsiktig økonomisk vekst".

Dette skriver Huse i en artikkel i det nyeste nummeret av tidsskriftet "Søkelys på arbeidslivet".

Hun skriver videre at "omstruktureringen i nedgangstider leder til vekst i produktiviteten, og overraskende nok er en av grunnene at nyetablerte foretak er mer produktive i dårlige tider enn i gode".

Produktiviten øker altså fordi flere "dårlige" bedrifter forsvinner og fordi færre "dårlige" bedrifter etableres.

Dårlige tider bidrar til å ta livet av lite produktive bedrifter og virker dermed skjerpende på landets næringsliv.