Asfaltleveransen er en del av Skanska sitt prosjekt med bygging av 2,3 kilometer ny E18 med 2x3 felt på strekningen Fornebukrysset-Strand i Bærum kommune.
− Vi er godt fornøyde med å signere nok en asfaltkontrakt med Skanska. Dette er et komplekst prosjekt som krever solid gjennomføringsevne og effektiv logistikk i alle ledd, sier André Waage, Head of Department i en pressemelding fra NCC Industry Norge.
Etter Ring 1-stenging: – En balanse i trafikksystemet
Utføres med 90.000 kjøretøyer rundt seg
Strekningen mellom Fornebu og Strand er den mest omfattende og komplekse delen av prosjektet E18 Lysaker-Ramstadsletta og det skal bygges og asfalteres i et område med en ÅDT på 90 000 kjøretøyer. Det krever solid planlegging og tett oppfølging av blant annet logistikk og trafikksikkerhet.
NCC inngikk i februar i år en leveranseavtale med Skanska til delprosjektet E18 Strand–Ramstadsletta og vil med Fornebukrysset–Strand være en sentral asfaltaktør i E18 Vestkorridoren-prosjektet i Bærum.
NCC vil i asfaltprosjektet levere et klimaregnskap og leveransen dokumenteres med en miljødeklarasjon (EPD).
Produseres ved fabrikken på Steinskogen i Bærum
Asfalten vil bli produsert ved NCCs asfaltfabrikk på Steinskogen i Bærum. Denne fabrikken produserer asfalt med opptil 80 prosent lavere CO2-utslipp enn tradisjonell asfalt.
Det er mulig fordi det benyttes fornybar energikilde – trepellets - som ut fra et klimasynspunkt er bedre enn fossilt brensel.
Asfalteringen vil følge veiprosjektets fremdriftsplan og på det meste vil nærmere 20 ansatte fra NCC være involvert i arbeidet med produksjon og legging av asfalt. I tillegg kommer transport av asfalt og arbeidsvarsling.
Får ikke erstatning for støyplager fra gigantutbyggingen