Utviklingen av attraksjonen Nasjonale turistveger har pågått i snart tre tiår med i alt 175 realiserte prosjekter ved utgangen av 2022, skriver Vegvesenet i en pressemelding.
![Espenes, Hardanger. Arkitekt: Code arkitektur. Fullført 2022. <i>Foto: Fovea.Studio</i>](https://images.gfx.no/290x/2741/2741762/73a428a8-b2e6-46ff-88ee-b945a34c903a.jpg)
Så langt har et 50-talls formgivere deltatt i arbeidet med å gjøre Nasjonale turistveger til en attraksjon som vekker oppsikt langt utenfor Norge og bidrar til å styrke næringen i distriktene.
Som byggherre har Statens vegvesen gjennom Nasjonale turistveger en ambisjon om å bidra til å utvikle arkitektfaget i Norge. I to tidligere runder har Nasjonale turistveger gått bredt ut for å velge ut arkitekter og landskapsarkitekter til å utforme turistveiprosjekter, først i 2007 og sist i 2014.
Nå kommer etaten med en tredje runde for å finne fram til nye formgivere til prosjekter i perioden 2023-2029. Prosjektene ligger spredt over hele landet og omfatter alt fra mindre stoppesteder og utsiktspunkt til rasteplasser med servicebygg.
![Kleivodden, Andøya. Landskapsarkitekt: Landskapsfabrikken - Inge Dahlman. Fullført 2013. <i>Foto: Roger Ellingsen</i>](https://images.gfx.no/290x/2741/2741763/99b5acb1-8488-492f-a560-88d1034e03d2.jpg)
Formålet med anskaffelsen er å inngå rammeavtaler med et utvalg av den nye generasjonens arkitekter og landskapsarkitekter for å designe fremtidens turistvegprosjekter. Tildeling av kontrakter innenfor rammeavtalen vil som regel skje ved fornyet konkurranse mellom arkitektene som blitt inkludert i avtalen.
For å bli innlemmet som leverandør i rammeavtalen er det et krav om at formgiveren har kontor med base i Norge, samt ikke tidligere har deltatt i utforming av turistvegprosjekter.
Søknadsfrist er satt til 4. oktober 2022.
![Bru over Bjørnafjorden er kostnadsberegnet til 17 milliarder. Nå blir prosjektet utsatt på ubestemt tid.](https://images.gfx.no/130x87/2836/2836181/hordfast%2520natt%2520vegvesen.jpg)
Hordfast kan bygges – så klart!