Nå starter endelig arbeidet med Indias første hurtigtog. Bildet viser et Fuxing bullet train i Kina.
Nå starter endelig arbeidet med Indias første hurtigtog. Bildet viser et Fuxing bullet train i Kina. (Bilde: Yang Baosen/ Scanpix)

HURTIGTOG

Når høyhastighetsbanen står klar, kuttes reisetiden fra åtte til tre timer

Nå starter byggingen av Indias første lyntog.

Mens høyhastighetstog sprer seg som ild i tørt gress i Kina og Japan, henger mange andre land et stykke etter. 

For å få fart på utbyggingen, også i andre land, har Japan derfor gitt lån til India, til byggingen av landets første høyhastighetsbane. 

Arbeidet med banen starter i disse dager og forventes å være ferdig i 2020. 

Det skriver nyteknik.se

Fra åtte til tre timer

Planen er å bygge en høyhastighetsbane langs det 50 mil lange strekket mellom Ahmadabad og Bombay.

Dagens togtur langs strekket tar åtte timer, når høyhastighetsbanen er oppe og går forventes reisetiden å være nede i tre timer. 

– Transportsystemet spiller en viktig rolle når det gjelder å binde landet sammen. Jeg er sikker på at folket vil dra stor nytte av denne satsingen, sier statsminister Narendra Modi i India til avisen Indian Express.

For å bygge strekningen har India lånt 17 milliarder amerikanske dollar fra Japan. Beløpet skal betales tilbake med en årlig rente på 0,1 prosent. 

Varierende hastigheter

Et høyhastighetstog er i utgangspunktet et tog som går i mer enn 250 kilometer i timen på ny bane, og minst 200 kilometer i timen på eksisterende bane. 

Hvor raske togene faktisk er varierer derimot fra land til land. 

Her i Norge har vi per i dag ingen tog som går over 210 kilometer i timen. Men, både Intercity-trianglet, Follobanen, deler av Østfoldbanen og Vestfoldbanen dimensjoneres for 250 km/t. 

Lenger sør i Europa finner man derimot flere strekninger med hastigheter rundt 300 km/t. Det gjelder både Frankrike, Spania, Frankrike, Belgia, Storbritannia, Tyskland, Sveits, Italia, Finland, Russland og Nederland. 

I Sør-Korea, Japan, Kina og USA er hastighetene enda raskere. 

Det raskeste høyhastighetstoget som er testet ut kjørte i Japan, og nådde hastigheter helt opptil 443 km/t for vanlig jernbane, og 603 km/t for svevetog. 

Kommentarer (15)

Kommentarer (15)