SAMFERDSEL

Når høyhastighetsbanen står klar, kuttes reisetiden fra åtte til tre timer

Nå starter byggingen av Indias første lyntog.

Nå starter endelig arbeidet med Indias første hurtigtog. Bildet viser et Fuxing bullet train i Kina.
Nå starter endelig arbeidet med Indias første hurtigtog. Bildet viser et Fuxing bullet train i Kina. Bilde: Yang Baosen/ Scanpix
15. sep. 2017 - 19:00

Mens høyhastighetstog sprer seg som ild i tørt gress i Kina og Japan, henger mange andre land et stykke etter. 

For å få fart på utbyggingen, også i andre land, har Japan derfor gitt lån til India, til byggingen av landets første høyhastighetsbane. 

Arbeidet med banen starter i disse dager og forventes å være ferdig i 2020. 

Det skriver nyteknik.se

Fra åtte til tre timer

Planen er å bygge en høyhastighetsbane langs det 50 mil lange strekket mellom Ahmadabad og Bombay.

Dagens togtur langs strekket tar åtte timer, når høyhastighetsbanen er oppe og går forventes reisetiden å være nede i tre timer. 

– Transportsystemet spiller en viktig rolle når det gjelder å binde landet sammen. Jeg er sikker på at folket vil dra stor nytte av denne satsingen, sier statsminister Narendra Modi i India til avisen Indian Express.

For å bygge strekningen har India lånt 17 milliarder amerikanske dollar fra Japan. Beløpet skal betales tilbake med en årlig rente på 0,1 prosent. 

Varierende hastigheter

Et høyhastighetstog er i utgangspunktet et tog som går i mer enn 250 kilometer i timen på ny bane, og minst 200 kilometer i timen på eksisterende bane. 

Hvor raske togene faktisk er varierer derimot fra land til land. 

Her i Norge har vi per i dag ingen tog som går over 210 kilometer i timen. Men, både Intercity-trianglet, Follobanen, deler av Østfoldbanen og Vestfoldbanen dimensjoneres for 250 km/t. 

Lenger sør i Europa finner man derimot flere strekninger med hastigheter rundt 300 km/t. Det gjelder både Frankrike, Spania, Frankrike, Belgia, Storbritannia, Tyskland, Sveits, Italia, Finland, Russland og Nederland. 

I Sør-Korea, Japan, Kina og USA er hastighetene enda raskere. 

Det raskeste høyhastighetstoget som er testet ut kjørte i Japan, og nådde hastigheter helt opptil 443 km/t for vanlig jernbane, og 603 km/t for svevetog. 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.