Vegvesenet omtaler prosjektet som skredsikring ved Ytterkleiva, og det er riksvei 80 mellom Bodø og Fauske det er snakk om.
Her, på 4,9 kilometer av riksveien mellom Sandvika og Sagelva, skal det nå sikres mot skred.
Strekningen har dårlig kurvatur, varierende fartsgrense og er ulykkesutsatt. Det er flere skredpunkt her, og vinteren 2023 gikk det tre sørpeskred som stengte riksveien. Her er Veier24 sin omtale av ett tilfelle. Nordlandsbanen var også stengt på grunn av skred.
Prosjektet skal gjennomføres i to faser. Nå handler det om skredsikringen av Ytterkleiva, som er fase 1.
Her er det vanskelig terreng, siden veien ligger i en smal korridor med stigende terreng opp mot fjellet på den ene siden og jernbanen og sjøen på den andre siden.
Følgende arbeid inngår i denne entreprisen:
- Sprengning, utlasting og transport av rundt 34.000 m3 med berg fra fanggrop
- 50-60 prosent av berget skal sorteres, lastes og fraktes til Nordvika, siden det er tenkt brukt som forsterkningslag i fase 2. Resten av steinen skal brukes til anleggsområde og anleggsveier og/eller fylles i skiferbrudd ved Nordvika.
- Etablere to motfyllinger på Ystnes og Kistrand på til sammen 5600 m3
- Riving og fjerning av 12 hytter
- Vegetasjonsrydding for fase 1 og som forberedelse for fase 2
Sluttdato er 23. juni 2024, men 2. februar skal sprenging, utlasting og transport av berg fra en definert strekning være ferdig.
Vegvesenet holder tilbudskonferanse i Bodø 20. juni, og tilbudsfrist er 7. juli.
Dambyggerne på Haukelifjell kappløper med vinteren