Prosjekter

Nå skal resten av betongdekket på E6 nord for Gardermoen skiftes ut

Peab skal være ferdig med oppdraget i oktober.

Trafikken på E6 nord for Gardermoen får redusert framkommelighet fra førstkommende helg fram til oktober. Byggleder Morten Charles Hoff, Statens vegvesen, og anleggsleder Torfinn Dahl i Peab leder arbeidet med å skifte ut det støyende og utslitte betongdekket.
Trafikken på E6 nord for Gardermoen får redusert framkommelighet fra førstkommende helg fram til oktober. Byggleder Morten Charles Hoff, Statens vegvesen, og anleggsleder Torfinn Dahl i Peab leder arbeidet med å skifte ut det støyende og utslitte betongdekket. Foto: Per Kollstad/Statens vegvesen
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
15. apr. 2020 - 12:23

Nå starter arbeidet med å skifte ut resten av det utslitte og støyende betongdekket på E6 nord for Gardermoen. Statens vegvesen og PEAB stenger vegarbeidsområdet på E6 fra fredag kveld til tidlig mandag morgen, skriver etaten i en pressemelding.

Fra fredag kveld kl. 20:00 til mandag morgen kl. 05:00 skal entreprenøren gjøre europavegen klar til nytt kjøremønster med to midlertidige rundkjøringer på den 3,5 kilometer lange strekningen Hauerseter-Mogreina.

  • Det betyr at E6 blir stengt i begge retninger fra Jessheim nord til Mogreina med omkjøring via fylkesvei 454 denne helga.
  • Fra mandag morgen og fram til arbeidet med å bygge ny veg er ferdig i oktober, vil E6-trafikken gå i sørgående felt fra Hauerseter til Mogreina. Fartsgrensa blir skiltet ned til 50 kilometer i timen med trafikk i begge retninger. Av hensyn til trafikksikkerheten blir det satt opp midtrekkverk.
Varebilens frontemblem ble funnet bak bakerste aksling til betongbilen
Les også:

Dødsulykke skyldtes teknisk feil på saltbil

Bygger ny veg

Entreprenøren skal fjerne betongdekket, bygge opp ny veikropp, legge asfalt og merke vegen.

– Vi beklager ulempene dette vil ha for trafikken på E6, men gleder oss til E6-trafikken vil gå i nordgående retning på ny asfalt uten den støyende dunkingen fra betongdekket, sier byggeleder Morten Charles Jensen i Statens vegvesen.

I fjor skiftet entreprenøren ut dekket på deler av strekningen.

Peab ble tildelt oppdraget i fjor med en pris på oppunder 100 millioner kroner.

Prosjektleder Anne Merete Gilje i Statens vegvesen forteller direktør Jose Luis Goberna i spanske Secegsa om den sørlige delen av E39 Rogfast. Marokkos ambassadør til Norge, Nabila Freidji, Abdelkebir Zahoud i Sned og Abdellatif Zaghnoun i det marokkanske statlige selskapet Angspe var med.
Les også:

Gibraltartunnelen vil lære av Rogfast

21 år gammelt

Betongdekket i nordgående kjøreretning på E6 mellom Jessheim nord og Mogreina stammer fra 1989 da det ble bygget ny E6 på strekningen. I løpet av de siste ti årene har betongdekket sprukket opp vesentlig.

Arbeidene med å skifte ut betongdekket mellom Jessheim nord og Mogreina startet i mai 2019.

– Entreprenøren har gjort en god jobb med å bygge ny veg fra Jessheim nord til og med Hauerseterkrysset, sier Jensen i meldingen.

 

Dagens situasjon etter raset i Levanger er eksepsjonelt urovekkende med tanke på nasjonal beredskap og sikkerhet.
Debatt

Har vi beredskap når det haster å utbedre?

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.