Prosjekter

Nå skal E39 Hove-Osli bli firefeltsvei. Verdi: Rundt 700 mill

Klart for første del av ny europavei mellom Ålgård og Hove i Rogaland. Vegvesenet regner med å signere kontrakt i januar.

Nærmere tre kilometer firefeltsvei skal bygges i denne kontrakten.
Nærmere tre kilometer firefeltsvei skal bygges i denne kontrakten. Foto: Statens vegvesen
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
11. juli 2022 - 08:56

Så har Vegvesenet kommet med konkurransen om ny firefeltsvei på E39 fra Hove til Osli i Sandnes kommune. Den strekningen er på nærmere tre kilometer, og er første etappe av ny E39 mellom Ålgård og Hove (totalt cirka 14 kilometer).

Dette er en totalentreprise, og en konkurranse med forhandlinger.

For et års tid siden anslo Vegvesenet at delstrekningen Osli-Hove ville koste snaue 700 millioner kroner.

Prosjektleder Geir Strømstad i Statens vegvesen. Foto:  Øyvind Ellingsen/Statens vegvesen
Prosjektleder Geir Strømstad i Statens vegvesen. Foto:  Øyvind Ellingsen/Statens vegvesen

– Vi ser frem til å komme i gang med den første etappen for E39 Ålgård-Hove. Det skal bygges tre kilometer ny firefeltsvei med flere brukonstruksjoner, lokalveier og gangstier, sier prosjektleder Geir Strømstad i Statens vegvesen i en pressemelding.

Etappen starter ved dagens toplanskryss ved Hove og kobler seg til dagens E39 ved Osli. Prosjektet er en del av Bymiljøpakken.

ÅDT på E39 er på 22.300 (2018-tall) mellom Hove og Bogafjell. Andelen tungtrafikk er cirka 10 prosent.

I utlysingen er prosjektet beskrevet slik:

  • Firefeltsvei Hove-Osli: 2750 meter
  • Seks bruer og konstruksjoner
  • Flere murer
  • Tre eksisterende konstruksjoner skal rives.
  • Flere støyskjermer og støyvoller
  • Omlegging og nyanlegg for kabler, ledninger og veilys
  • Ny pumpestasjon ved Bogafjellkrysset.

Sluttdato er satt til 20. mars 2026.

I konkurransen vil Vegvesenet plukke ut tre til fem leverandører som skal forhandle om oppdraget.

Noen av tidsfristene ser slik ut:

E39 Hove-Osli Foto:  Statens vegvesen
E39 Hove-Osli Foto:  Statens vegvesen
  • Utvalgte, kvalifiserte leverandører skal gi tilbud 30. september.
  • Frist for innlevering av første tilbud: 11. november.
  • Tildeling av kontrakt: 27. januar 2023.

Tilbudskonferanse blir i Sandnes eller digitalt 9. august.

Og frist for å melde seg på som kvalifisert til konkurransen er 14. september.

En hjullaster med fres, tilnærmet lik den på bildet, skal kommende vinter styres førerløst fra en kontrollpost nær Vikafjell med norsk teknologi. Bildet viser en tradisjonell, førerstyrt hjullaster med fres på Sognefjellet.
Les også:

Norges første fjernstyrte brøytebil

 
Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.