BRUER

Nå skal det bygges splitter ny Geithus bru over Drammenselva - rett ved den gamle

«Nybrua» fra 1909 skal bli gang- og sykkelbru.

Ny Geithus bru i betong kommer rett nedstrøms for den gamle hengebrua.
Ny Geithus bru i betong kommer rett nedstrøms for den gamle hengebrua. Illustrasjon: Rambøll
6. des. 2019 - 14:35

Gamle, flotte Geithus bru over Drammenselva ved utløpet fra Bergsjø har ikke plass til mer enn en bil i bredden.

– «Nybrua», som vi faktisk kaller den her i området, er ei hengebru fra 1909 med aksellast på seks tonn. Geithusveien er av de mye brukte lokalveiene, og her har busstrafikken kjørt med overlast lenge. Vi har brukt ganske mange millioner over en del år bare for å holde brua åpen for trafikk, forteller Harald Silseth, teknisk sjef i Modum kommune, til Veier24.

Nå vil Modum kommune bygge ny og bredere bilbru, slik at den gamle, ærverdige kan bli gang- og sykkelbru. Ny bru vil gå tilnærmet parallelt nedstrøms for dagens bru.

Nye Geithus bru får en lengde på cirka 110 meter. Den skal utføres som en platebru i betong i fem spenn med fire pilarakser ute i elva.

Maskinene på bildet har ingen tilknytning til saken.
Les også

Vurderer rettssak: Kommune ble ilagt gebyr etter strid om brøytekontrakt

Krevende prosjektering

– Ny bru er sterkt ønsket. Men teknisk har det vært et langt lerret å bleke, med krevende planlegging og prosjektering. Dimensjoneringen av islast og flom i Drammenselva har gitt oss mye å tenke på og beregne. Geithusfoss kraftstasjon har inntakstunnel like ved den nye brua, og vi måtte vurdere virkningen som ny bru kunne få på vanninntaket. Dessuten ligger brua i et verneområde. I det hele tatt; svært mye å tenke på, men alt er ferdigprosjektert og tredjepartskontrollert, forteller Silseth.

Første utlysing av konkurransen hadde tilbudsfrist 16. august i år. Da var prosjektet anslått til en kostnadsramme på 80 millioner kroner.

Men: Kun et tilbud kom inn, og kommunen syntes det var for lite. 7. september ble konkurransen avlyst.

Nå er jobben utlyst igjen, og denne gang er kostnadsrammen satt til 100 millioner kroner.

Og: Kommunen tar et tydelig forbehold om politisk godkjenning. Kommunestyret vil trolig behandle saken i mars 2020, og kontrakt kan ikke signeres uten positivt vedtak fra kommunestyret. Kommunen forbeholder seg dermed retten til avlyse konkurransen i henhold til anskaffelsesforskriftens paragraf 25-4.

Stålbrua ble jekket på plass over elva Tunna i løpet av 23. og 24. mai. Brua er 150 meter lang, og det lengste spennet er på 55 meter.
Les også

Brukte to dager på å jekke riksvei 3-bru på plass

Mye som skal gjøres

Det er ikke bare ny bru som skal bygges. Oppdraget inkluderer også disse arbeidene:

  • Omlegging av vei/ny kryssløsning til ny bru
  • Omgjøring av eksisterende bru til gang- og sykkelvei
  • Fjerning av påhengt gangbane på dagens bru
  • Rehabilitering av øvrige konstruksjoner
  • Bygging av cirka 430 meter ny gang- og sykkelvei parallelt med hovedveien
  • Tilknytningsveier på begge sider av elva
  • Omlegging av eksisterende og nye tekniske ledninger og føringer i grunnen
  • Belysning av eksisterende bru, ny bru og veier

Eksisterende bru med tilhørende vei skal være i drift i hele anleggsperioden, og det samme gjelder for alle andre adkomster til og fra eksisterende vei.

Rambøll Norge har utarbeidet konkurransegrunnlag og tekniske planer for prosjektet. Rambøll skal tiltransporteres til totalentreprenøren som rådgiver for videreføring av prosjekteringen etter at kontrakten er inngått med kommunen.

Startdato er satt til 1. april 2020. Prosjektet skal være ferdig 1. september 2022.

Frist for å gi tilbud på byggingen av ny Geithus bru er 6. februar 2020.

Åslaug Haga, leder i Fornybar Norge, mener det er tydelig at kommunene er mer positive til hytter enn de er til vindkraftverk.
Les også

Vindkraft-nei fra kommuner: – Kommunene er åpenbart ikke redde for å bruke arealer

Lyser ut byggelederjobb også

Modum kommune søker også etter byggeleder for prosjektet, til en anslått verdi av 1,4 millioner kroner eks. mva. Også her tar kommunen forbehold om politisk godkjenning av hovedprosjektet.

Frist for å gi tilbud på byggelederoppdraget er 9. desember 2019.

Mandag 14. august kollapset Randklev jernbanebru etter at fundamentet i midten av jernbanebrua løste seg opp og knakk.
Les også

Dovrebanen: Åpningsdatoen for nye Randklev jernbanebru er klar

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.