Testing, testing: Coradia iLint prøves ut i Tyskland. (Bilde: Alstom)

Coradia iLint hydrogentog

Nå ruller hydrogentoget på tyske skinner

- Toget er ideelt for Norge.

I fjor høst lanserte Alstom verdens første og foreløpig eneste brenselscelledrevne passasjertog, Coradia iLint.

Nå melder selskapet av de i dag har gjennomførte en test i 80 km/t, som den første i en serie av tester som skal pågå i et års tid fremover. I 2018 skal toget testes med passasjerer.

I første omgang gjelder det å få verifisert stabiliteten i energiforsyningen.

De store hydrogentankene og brenselcellen er plassert på taket, og skal skaffe strøm til motorene som skal få toget opp i en makshastighet på 140 km/t.

På samme måte som et elektrisk tog, vil det være svært stillegående, men på samme måte som et gammelt damplokomotiv vil det slippe ut vanndamp. Ikke fra en dampmaskin, men fra brenselcellen, når energien frigjøres som strøm i det hydrogengassen binder seg til oksygen fra luften.

Slik virker hydrogentoget.

I tillegg til brenselcelle har toget også et stort batteri som kan fange opp bremseenergi og supplere brenselcellen i hybriddrift slik at virkningsgraden øker.

Hydrogenet som brukes i testingen er et industrielt biprodukt, men skulle slike tog komme i trafikk her i landet, er det nok aktuelt å bygge fyllestasjoner basert på elektrolyse av vann.

Alstom har planer om å støtte hydrogenproduksjon fra vindenergi. I land som Tyskland kan det være svært lønnsomt fordi fornybar kraft av og til gir et stort energioverskudd. Det å kunne bruke det til å produsere drivstoff til tog som kan erstatte dieseldrevne tog kan være både lønnsomt og gunstig for miljøet.

Svært mye av jernbanenettet i Europa er ikke elektrifisert. Det betyr at tog slipper ut store mengder CO2, NOx og andre forurensinger fra dieselmotorene. Selv på strekninger som er elektrifisert kjøres det ofte med dieseltog fordi togene av og til må kjøre på ikke elektrifiserte strekninger.
Svært mye av jernbanenettet i Europa er ikke elektrifisert. Det betyr at tog slipper ut store mengder CO2, NOx og andre forurensinger fra dieselmotorene. Selv på strekninger som er elektrifisert kjøres det ofte med dieseltog fordi togene av og til må kjøre på ikke elektrifiserte strekninger. Foto: Alstom

Venter på Nasjonal transportplan

– Vi skal legge frem Nasjonal transportplan til våren og her skal vi se på den strategiske utviklingen av jernbanen. Før den er lagt frem kan jeg ikke si noe om hvordan vi skal håndtere de delene av jernbanenettet som ikke er elektrifisert, sier ekspedisjonssjef i Kollektivtransport- og baneavdelingen i Samferdselsdepartementet, Fredrik Birkheim Arnesen.

Kommentarer (30)

Kommentarer (30)