MOTOR

Nå kommer hybridene

Andreas Bondevik
15. jan. 2009 - 11:19
Vis mer

DETROIT: – Elbiler og annen grønn teknologi er en svært viktig del av bilmessen år, sier Michael Robinet, visepresident i Global Vehicle Forecasts til Teknisk Ukeblad.

Sliter

Under den årlige bilmessen, som anses som verdens viktigste, sloss produsentene om å vise frem sine miljøvennlige biler.

Bakteppet for bilmessen er en amerikansk bilindustri i knestående, med rekordlave salgstall.

GM holder seg sammen med Chrysler flytende takket være avtroppende president George W. Bushs krisepakke i form av lån på opptil 17,4 milliarder dollar.

I sentrum for GMs grønne satsing er prestisjeprosjekt Chevy Volt. Hybriden har fått stor plass på bilmessen, og bilgiganten rullet fram et kobbel av sjefer for å presentere miljøflaggskipet til utenlandske journalister i helga.



– Fremtiden

– Volten er viktig for GM og Chevrolet, fordi denne bilen viser oss fremtiden. Den er vendepunktet for hvor vi har vært i 100 år til dit vi tror vi er på vei, sier en stolt Jon Lauckner, visepresident for Global Program Management i GM, til Teknisk Ukeblad.

Michael Robinet er enig i at elbiler er fremtiden, men han sier den trolig er lenger unna enn mange ønsker.

Volt’en ble introdusert første gang på bilmessen i 2007, og modellen som blir vist fram på årets bilmesse, er den samme som vil være på veien i slutten av 2010.

– Bilen kommer til Europa først som en Opel Vauxhall-modell, men vi kommer også trolig med Chevrolet’en, forteller Lauckner.



40 000 dollar?

GM-sjefene nekter foreløpig å gi noen prisanslag for Volt’en, men ifølge spekulasjoner i pressen kommer den til å koste rundt 40 000 dollar i USA. Bilen kan kjøre 60 kilometer på batterier, og har en liten bensinmotor for å utvide distansen.

– Den viktigste utviklingen siden vi introduserte bilen, har vært det nye litiumbatteriet. Det var mange som sa at dette batteriet ikke kunne produseres, men nå har vi vist at de tok feil,sier Lauckner.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

GM-sjefen medgir at Volt-en og andre lignende biler ikke kommer til å forandre fremtiden til bilprodusentene i Detroit over natten.



Fremtiden

– Men det er viktig å vise hvordan fremtiden kommer til å bli svært annerledes, sier Lauckner.

– Vi anslår at i 2020 så blir elektrisitet brukt i en stor andel av bilene. Det betyr ikke nødvendigvis at alle går på batteri, men forskjellige typer teknologi vil bli tatt i bruk.

Noen produsenter går i en retning, andre i en annen, sier Robinet.

GM viser på årets bilmesse for første gang fram chassiset på Volt-en. Ryggraden i bilen er et batteri på rundt 180 kilo, som ligger som en T midt i bilen.

– Alt er i rute og bilen vil være på veien i november neste år, slik som vi har lovet, forteller R. Frank Weber, Global Vehicle Line Executive for GM.

– Teknologien blir nå testet i 30 såkalte ”mule cars”, biler der eksteriør og interiør tilhører en annen bil, men som har teknologien til Volt-en.



Norsk GM-ansatt

En av de mange som har tro på at langtidsløsningen for bilindustrien er mer elektriske biler, er nordmannen Øystein Hekneby, som har jobbet for GM i Detroit siden 2000.

– Nå begynner elbilene å få en kjempeappell, sier han. .

Hekneby tror hybriden Volt kan bli en del av redningen for GM. Avdelingen han jobber i har vært svært viktig i utviklingen av elbilen.

– Vi har hatt Volt-en mye i vindtunnel for å få ned luftmotstanden. Det er noe av årsaken til at den nå ser ganske annerledes ut enn hva den gjorde som konseptbil.

– Arbeidet med Volt var et vendepunkt for oss. Det førte til en holdningsendring fra konsernet om arbeidet vi gjør, forteller Hekneby.



Tvilende bilkjøpere

Men det er fortsatt usikkert om de amerikanske bilkjøperne er komfortable med å kjøpe elbil.

– Vi har tro på at mange amerikanere kommer til å kjøpe denne bilen. Dette er ikke en bil vi planlegger produsert i liten skala, sier visepresident Jon Lauckner i GM til Teknisk Ukeblad.

Men fortsatt vingler forbrukerne. Da bilprisene skjøt i været i fjor, økte salget av hybriden Prius så raskt at Toyota ikke klarte å produsere nok biler.

Men da bensinprisen raste kort tid etterpå, gikk etterspørselen av hybriden tilbake.

Strømmet til

Ekspert på bilmarkedet, Michael Robinet i Global Vehicle Forecasts, tror forbrukerne nå har fått seg en skikkelig støkk.

– Den voldsomme økningen i bensinprisen i fjor førte til at folk strømmet til forhandlerne med bensinslukerne sine og sa: ”Jeg må ha en mindre bil. Bensinutgiftene er mer enn hva jeg betaler for å lease bilen”, sier Robinet.

Jon Lauckner medgir at amerikanerne nok må ”trenes opp” for å bli vant til tanken om å bruke en elektrisk bil.

– Men overalt hvor vi kommer med denne bilen vekker den stor entusiasme, sier han.



Neste steg

– Neste steg etter Volt’en er å bruke denne teknologien til å utvikle nye modeller, sier Lauckner.

GM kunngjorde under messen at de kommer til å bygge en småbil som kan kjøre 17 kilometer på literen, og de viste fram en Cadillac hybrid, som ble den store overraskelsen under åpningen.

Men GM måtte ikke overraskende kjempe om oppmerksomheten. Honda, Toyota, Ford, Mercedes, Chrysler, og kinesiske BYD var blant dem som viste fram miljøvennlige bilmodeller.

Ford lover å komme med en rekke elbiler innen 2012, og selskapet introduserte to nye produksjonsklare hybrider, som de hevder er mer bensingjerrige enn Toyotas populære Prius.

Chrysler viste fram en ny elektrisk konseptbil med navnet 200C, mens Toyota planlegger en toseters elbil og en Prius og Lexus-hybrid.

Honda vil også være med i kappløpet, og tar opp kampen mot bestselgeren Prius med sin neste generasjons hybrid Insight.



Les også: Tesla på vei til Norge

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.