SENSELOOP DRONETJENESTER

Nå kan selskaper bestille droner som en automatisk tjeneste

– Bruksområdene er nær ubegrensede.

Senseloop tilbyr nå droner som en tjeneste, der dronene kan styres fra en operasjonssentral og lande på mobile hangarer.

– Bruksområdene er nær ubegrensede.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 235,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Fornebu: Nå er det mulig å bestille automatiske dronetjenester i Norge. Senseloop lanserte i dag sammen med Telenor sitt nye automatiserte dronetilbud, som skal være det første av sitt slag på det norske markedet.

Dronene lander på slike mobile og automatiserte hangarer. Foto: Eirik Helland Urke

Forretningsideen er å leie ut droner som en tjeneste til bedrifter og foreninger som måtte ha behov for det, uten å måtte tenke på nødvendige lisenser og sertifiseringer.

Dronene kan eksempelvis kunne sikre mobildekning i en krisesituasjon, undersøke kraftlinjer, overvåke områder eller gjøre målinger hvor som helst i Norge. Som en åpen sensorplattform og datasamler er det få begrensninger på mulighetene, i hvert fall teoretisk.

Testet på Fornebu

Senseloop har de siste ukene testet dronesystemet intensivt på Fornebu, noen hundre meter unna tårnet fra den gamle storflyplassen som stengte for 21 år siden. Aktivitetene er fortløpende varslet i alle retninger, som Nasjonal Sikkerhetsmyndighet, kontrollsentralen på Røyken, NOTAM, redningsetatene og sjøflyplassen på Fornebu. Nå mener Senseloop å være ferdig med den første fasen av betatesting, prøving og feiling.

– Vi er klare til å ta imot våre første kunder, sier Roger Gilseth i Senseloop til TU.

Fløy fra Asker til Fornebu

Roger Gildseth i Senseloop. Foto: Eirik Helland Urke

TU var til stede da Senseloop og Telenor demostrerte tjenesten, ved at en drone tok av fra Nesøya i Asker og fløy over vannet til Telenors hovedkvarter i Fornebu i regn og ruskevær. Flyturen tok omtrent ti minutter gjennom en nøye programmert luftkorridor, og vi kunne følge ferden på videolink underveis. 

På Fornebu ventet en mobil hangar som kunne åpnes av droneoperatøren. På denne regnfulle dagen valgte man likevel å lande i gresset ved siden av - for sikkerhets skyld.

Ved hjelp av slike ubemannede hangarer plassert på strategiske steder, skal kundene kunne bestille dronetjenester automatisk og uten dronepiloter på bakken. I stedet skal dronene styres fra et felles operasjonssenter. I prinsippet er det fint mulig å operere en drone i Finnmark fra operasjonssenteret i Oslo. 

Flys gjennom 4G-nettet

Dronene fra tyske Globe UAV benytter seg av de nye IoT (Internet of Things)-protokollene på 4G fra Telenor, som gjør det mulig å føre dronene uten bruk av tradisjonell radiofjernstyring fra bakken. I stedet holder dronen fortløpende kontakt med Telenors basestasjoner underveis, der de nye protokollene sørger for kort responstid og tilstrekkelig driftssikkerhet.

Telenors 4G dekker i øyeblikket 84 prosent av Norges landareal, opplyser dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor. Senere vil 5G delvis ta over IoT-bruken, men Amundsen mener at 4G og 5G vil leve sammen i uoverskuelig tid framover. Også Senseloop ønsker å ta 5G i bruk så snart det er tilgjengelig.

Senseloop har vært helt avhengig av partnerskapet med Telenor i oppstarten, for å kunne komme tett nok inn på IoT-systemene i 4G-nettet. 

Kan fly opptil 70 minutter

Senseloop bruker for øyeblikket denne dronen fra Globe UAV. Foto: Eirik Helland Urke

De første dronene Senseloop bruker fra Globe UAV er ca 1,5 m i diameter, har en egenvekt på inntil ca 11 kg og lastekapasitet på 5 kg. De kan fly i inntil 60 km/t i 70 minutter, før de må tilbake til hangaren for å lades opp til nye flyvinger.

Senseloop har allerede fått de nødvendige sertifiseringene fra Luftfartstilsynet for å styre dronene uten piloter på bakken. Likevel er det en lang vei videre for å kunne operere fritt med autonome droner.

Utfordringene ligger i reguleringene

– Det er ingen tekniske hindringer igjen for å operere automatisk over hele landet i dag. Utfordringene ligger hovedsakelig i reguleringene, forklarer Roger Gilseth i TU. 

Avinor planlegger allerede til neste år å etablere et UTM-system (Unmanned Traffic Management) for å la droneoperatører booke luftrom like enkelt som et møterom på kontoret. I dag er fint mulig å operere i kontrollert luftrom, men det er en høyst manuell jobb der mange etater kan være inne i bildet. 

Senseloop har også søkt om å kunne bruke en aktiv transponder på dronene sine, slik at alle skal kunne følge aktiviteten fortløpende i egne kart og systemer. 

For øyeblikket har selskapet rettigheter til å selge og operere dronetjenestene sine i Norge, Sverige og Finland. Etter hvert kan det være aktuelt å utvide med nye leverandører og markeder.

Les også

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå