Vegvesenet er ute etter entreprenør til å ta seg av prosjektering og bygging av ny E18 med 2x3 felt på strekningen Strand-Ramstadsletta. Lokalveisystemet i Høvikområdet skal også endres.
Som det heter i utlysingen: Hovedarbeidene består av tunnel- og dagsoneanlegg, tett byggegrop, elektroinstallasjoner og trafikkteknisk utstyr, omlegging av teknisk infrastruktur, veiomlegginger samt komplettering og istandsetting. Kontrakten skal gjennomføres med modellbasert prosjektering.
![Snart er det flere elbiler enn bensinbiler, noe som krever mange hurtigladere langs norske veier. Vi gir deg oversikten over de mest populære ladestasjonene.](https://images.gfx.no/130x87/2813/2813429/COLOURBOX17577837.jpg)
Sjekk topplisten: Her lader flest bilen i ferien
Bygges i tre faser
Arbeidene i dagsonen på Ramstadsletta skal skje i tre faser, og det er byggherrens overordnede trafikkavviklingsplan for E18 Lysaker-Ramstadsletta som bestemmer fasene.
![Oversiktsmodell over entreprisen. <i>Illustrasjon: Statens vegvesen</i>](https://images.gfx.no/290x/2630/2630416/Oversikt%2520E18%2520Strand-Ramstadsletta.jpg)
ÅDT på E18 er cirka 90.000 med rundt to prosent tungtrafikkandel.
E18-strekningen i denne entreprisen er på cirka to kilometer, hvorav rundt 1,3 kilometer toløpstunnel med profil T13 og cirka 700 meter er dagsone med 2x3 felt. Lengden på bergtunnelen er henholdsvis 1210 meter og 1160 meter for vestgående og østgående tunnelløp.
![E18 vestover gjennom Sandvika i Bærum ble skrotet av dagens regjering i den kommende transportplanen.](https://images.gfx.no/130x87/2844/2844393/DJI_0999.jpg)
E18 Vestkorridoren: Vil ha omstridt milliardvei tilbake i transportplanen
630.000 kubikkmeter
Byggherren anslår at rundt 235.000 faste m3 løsmasser skal tas ut, samt cirka 110.000 fm3 berg i dagsone og omkring 285.000 fm3 berg i Høviktunnelen.
![Schneider Electric](https://images.gfx.no/80x/2717/2717830/squarelogo_RGB.png)
![Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre](https://images.gfx.no/1000x333/2833/2833606/EcoStruxure_IT.jpg)
I tillegg til svært mange mindre konstruksjoner så består anlegget av disse større konstruksjonene:
![Slik fordeler de forskjellige entreprisene i E18 Vestkorridoren seg. <i>Illustrasjon: Statens vegvesen</i>](https://images.gfx.no/290x/2630/2630420/Entreprisene%2520E18%2520Vestkorridoren.jpg)
- Ramstadsletta bru over E18
- Vanntett trau Ramstadsletta
- Vanntett betongtunnel Høviktunnelen inkludert ventilasjonssjakt
- Støttemurer med støyskjerm langs E18
Ferdigstilling er satt til 30. oktober 2028.
Vegvesenet holder digital tilbudskonferanse 10. desember, og frist for å melde seg på i konkurransen er 14. januar.
![Tverrå bru på riksvei 9 er ikke store konstruksjonen. Nå skal den rives, og ny og bedre bru kommer i stedet.](https://images.gfx.no/130x87/2836/2836769/Rv%25209%2520Tverr%25C3%25A5%2520bru.jpg)
Seks kilometer av riksvei 9 skal bygges ut med ny bru
Store krav til entreprenøren
Dette er en konkurranse med forhandlinger, og Vegvesenet har planlagt å plukke ut tre leverandører som skal gi tilbud.
Prosessen ser slik ut framover:
- Invitasjon til tre leverandører: 11. februar
- Innlevering av første tilbud: 25. juni
- Innlevering av endelig tilbud: 19. november
- Tildeling: 10. februar 2022
Vegvesenet stiller særs strenge krav til leverandørenes erfaring og kompetanse i denne kontrakten. Og ikke minst økonomiske krav:
- Leverandørens egenkapital skal være minimum 500 millioner kroner
- Leverandøren skal ha en egenkapitalandel på minst 15 prosent.
- Gjennomsnittlig årlig omsetning på minimum to milliarder kroner for de siste tre regnskapsårene.
For å nevne noe.
![Første etappe av E18-utbyggingen mellom Oslo og Bærum er godt i gang.](https://images.gfx.no/130x87/2834/2834173/original.jpg)
Avlyste videre bygging av E18 i Bærum – har allerede kostet over 200 millioner