Prosjekter

Nå er konkurransen om ny vei opp til Ørskogfjellet lyst ut på nytt

Tilbudsfrist: 26. november.

Modell av hvordan ny E39 på sørsiden av Ørskogfjellet er tenkt å se ut.
Modell av hvordan ny E39 på sørsiden av Ørskogfjellet er tenkt å se ut. Illustrasjon: Statens vegvesen
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
26. okt. 2020 - 08:33

For snaue tre uker siden lyste Vegvesenet ut dette oppdraget: Å bygge forbikjøringsfelt i de bratteste stigningene på sørsiden av E39 Ørskogfjellet, hovedsakelig gjennom å utvide dagens vei i bredden.

Nå er kontrakten lyst ut igjen, etter at Vegvesenet reduserte omsetningskravet til bedriftene som skal være kvalifisert til konkurransen.

Fristen for å gi tilbud på oppdraget er nå satt til 26. november. Det blir tilbudskonferanse for denne konkurransen den 11. november.

Her er grenda Heilevang, hvor det østre tunnelpåhogget kommer. Her blir det også ny bru over elva.
Les også:

Har vært utsatt for ras og skred i mange år – nå blir det tunnel her

1,8 kilometer forbikjøringsfelt

Oppdraget omfatter først og fremst å bygge forbikjøringsfelt i de bratteste stigningene
på sørsiden av Ørskogfjellet, hovedsakelig gjennom å utvide dagens vei i bredden.

Men prosjektet innebærer også at kurvaturen langs traseen skal oppgraderes til gjeldende veinormal. Det medfører at cirka 200 meter av strekningen skal bygges opp utenfor eksisterende veilinje.

Lengden på hele prosjektet er cirka 2,8 kilometer, hvorav rundt 1,8 kilometer blir trefeltsvei med forbikjøringsfelt.

Forsvarsminister Tore O. Sandvik forteller at det nå bare er to kandidater igjen til å levere langtrekkende presisjonsild til Hæren, og at kravet om 500 kilometers rekkevidde står fast.
Les også:

Langtrekkende våpen: Tyske KNDS er ute av konkurransen

Konkurranse med forhandlinger

Dette er en konkurranse med forhandlinger, og det innebærer blant annet følgende:

  • Innen 26. november skal interesserte entreprenører melde seg på konkurransen.
  • Vegvesenet velger så ut tre-fire kvalifiserte leverandører som blir invitert til å gi tilbud og delta i forhandlingene. Firmaene må oppfylle en rekke krav.
  • Frist for levering av første tilbud er 18. januar 2021.
  • Kontrakten tildeles entreprenøren som har det beste forholdet mellom pris og
    kvalitet.

Ny sluttdato for oppdraget er satt til 8. juli 2022.

Kvikkleireskredet ved Levanger lørdag rammer både vei og jernbane.
Les også:

Store deler av Norges transportårer er bygget på kvikkleire

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.