Prosjekter

Nå er konkurransen om ny vei opp til Ørskogfjellet lyst ut på nytt

Tilbudsfrist: 26. november.

Modell av hvordan ny E39 på sørsiden av Ørskogfjellet er tenkt å se ut.
Modell av hvordan ny E39 på sørsiden av Ørskogfjellet er tenkt å se ut. Illustrasjon: Statens vegvesen
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
26. okt. 2020 - 08:33

For snaue tre uker siden lyste Vegvesenet ut dette oppdraget: Å bygge forbikjøringsfelt i de bratteste stigningene på sørsiden av E39 Ørskogfjellet, hovedsakelig gjennom å utvide dagens vei i bredden.

Nå er kontrakten lyst ut igjen, etter at Vegvesenet reduserte omsetningskravet til bedriftene som skal være kvalifisert til konkurransen.

Fristen for å gi tilbud på oppdraget er nå satt til 26. november. Det blir tilbudskonferanse for denne konkurransen den 11. november.

Toget som sporet av i oktober er bare en av hendelsene som har ført til utfordringer på Nordlandsbanen den siste tiden.
Les også:

Politikere: «Akutt krise på Nordlandsbanen. Vi krever umiddelbar handling!»

1,8 kilometer forbikjøringsfelt

Oppdraget omfatter først og fremst å bygge forbikjøringsfelt i de bratteste stigningene
på sørsiden av Ørskogfjellet, hovedsakelig gjennom å utvide dagens vei i bredden.

Men prosjektet innebærer også at kurvaturen langs traseen skal oppgraderes til gjeldende veinormal. Det medfører at cirka 200 meter av strekningen skal bygges opp utenfor eksisterende veilinje.

Lengden på hele prosjektet er cirka 2,8 kilometer, hvorav rundt 1,8 kilometer blir trefeltsvei med forbikjøringsfelt.

Et vogntog lastet med mange tonn med ost tok fyr i Brattlitunnelen i Nordland i 2013 og brant i fire døgn. Ingen kom alvorlig til skade.
Les også:

Starter siste utbedring etter brunostbrannen

Konkurranse med forhandlinger

Dette er en konkurranse med forhandlinger, og det innebærer blant annet følgende:

  • Innen 26. november skal interesserte entreprenører melde seg på konkurransen.
  • Vegvesenet velger så ut tre-fire kvalifiserte leverandører som blir invitert til å gi tilbud og delta i forhandlingene. Firmaene må oppfylle en rekke krav.
  • Frist for levering av første tilbud er 18. januar 2021.
  • Kontrakten tildeles entreprenøren som har det beste forholdet mellom pris og
    kvalitet.

Ny sluttdato for oppdraget er satt til 8. juli 2022.

Nordre portal av tunnelen, på Vestvågøy.
Les også:

BMO tapte i retten om Nappstraumtunnelen

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.