INDUSTRI

Nå er det norsk skipskrise

Tore Stensvold
3. apr. 2009 - 07:30
Vis mer

I løpet av to marsuker kom shippingkrisen til Norge i form av fire kanselleringer ved norske verft. Norsk Industri og Det Norske Veritas frykter at det kan bli mer.

– Når også offshoremarkedet blir mer berørt med lavere oljepriser og redusert aktivitet, blir norske verft og rederier mer berørt enn vi forutså for bare kort tid siden, sier kommunikasjonsdirektør Per Wiggo Richardsen i DNV til Teknisk Ukeblad.

Bransjesjef Egil Holland i Norsk Industri ser enda dystrere på situasjonen.

– Foreløpig har vi dessverre bare sett starten på kanselleringer i Norge. Når det kanselleres ved norske verft, går det veldig hardt ut over alle underleverandørene og skipsutstyrsprodusentene, sier Holland til Teknisk Ukeblad.

Statistikkhopp

Siem Offshore kutter i sitt nybyggingsprogram på 10 ankerhåndteringsfartøy ved Kleven Maritime til åtte. To skip under bygging ble kansellert fra Karmsund Maritime Services. Dermed spratt kanselleringsgrafen for norske verft fra en til fem på to uker.

Den første avbestillingen kom i februar. Da kansellerte et rederi kontrakten på et meget avansert subseaskip til 1,2 milliarder kroner fra Havila i Leirvik. Den som kansellerte var imidlertid verftets eier, Havila. I fjor gikk to verft konkurs: Havyard Solstrand og Flekkefjord Slipp og Maskin

Tæring og næring

Om lag 80 prosent av skipene som bygges ved norske verft, skal inn på markedet med oppdrag for den internasjonale olje- og gassvirksomheten til havs. Aktivitetsnivået i så å si hele verden faller. Dermed også etterspørselen etter olje. Da faller også oljeprisene og aktivitetsnivået offshore.

– Det er fortsatt en viss optimisme i offshoremarkedet, men når vi ser at Siem kansellerer og StatoilHydro sier at de må sette tæring etter næring i større grad, da rammes også denne delen av markedet, påpeker Richardsen.

Merkes

Til sammen er 450 skip kansellert på verdensbasis. Av dem var rundt 50 bestilt med DNV-klassifisering.

Mange av skipene som kanselleres internasjonalt er bestilt med norsk utstyr. Dermed rammes ikke bare verftene, men også en hel rekke utstyrsleverandører rundt om i Norge.

– Skip bygget i utlandet har i gjennomsnitt sju til ni prosent av utstyret fra norske bedrifter. Når 500 skip kanselleres på verdensmarkedet, rammer det Norge, påpeker Holland.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.