E39 ÅLESUND-MOLDE

Møter med 25 leverandører skal hjelpe Vegvesenet til å finne de beste løsningene for Ålesund-Molde

Av de 25 leverandørene som var med på speed-datingen var det flest entreprenører, men det var også konsulentfirma på listen. Rundt halvparten var norske aktører.

Hengebrua på den planlagte kryssingen av E39 Romsdalsfjorden (Møreaksen) over Julsundet.
Hengebrua på den planlagte kryssingen av E39 Romsdalsfjorden (Møreaksen) over Julsundet. Illustrasjon: Rambøll/Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
8. okt. 2021 - 08:28

Det er stor interesse rundt byggingen av E39 Ålesund-Molde.

Vi trenger god hjelp fra markedet når vi skal jobbe oss fram til de beste løsningene for hengebrua over Julsundet, Romsdalsfjordtunnelen og resten av strekningen sier prosjektleder Harald Inge Johnsen i en pressemelding fra Statens vegvesen, E39 Ålesund-Molde.

Halvparten er norske aktører

I september fikk interesserte leverandører en time hver til rådighet. De informere om sin bedrift, og kom med synspunkter og spørsmål knyttet til prosjektet. I møtene fikk de også informasjon fra Statens vegvesen om kontraktstrategi, tildelingsprosedyrer, fremdrift og andre aspekter ved prosjektet.

Det 75 kilometer lange vegprosjektet blir gjennomført med flere totalentrepriser og utførelseskontrakter. I juni ble det informert om dette i et digitalt leverandørmøte.

Vegvesenet planlegger å dele opp strekningen Ørskogfjellet-Molde i om lag 16 store og mellomstore entrepriser. Også Romsdalsfjordtunnelen og Julsundbrua deles opp.

  • Romsdalsfjordtunnelen planlegges delt i to kontrakter, som hver blir i størrelsesorden 2,5-3,5 milliarder kroner. I tillegg vil det være en egen elektrokontrakt.
  • Arbeidet med det som vil bli Europas lengste bruspenn, den vel to km lange Julsundbrua, planlegges delt i to med separate stål- og betongkontrakter. Detaljprosjekteringen starter opp i høst.
  • Les også

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.