KRAFT

Mot gjennombrudd for havvind

Jannicke Nilsen
3. mars 2009 - 07:01
Vis mer

Med gode resultater fra en testpilot og med forventninger om gode resultater fra nok en pilot, har den trondheimsbaserte bedriften Chapdrive klart å overbevise en rekke aktører til å spytte inn 52 millioner i teknologi som kan gjøre vindkraft billigere i framtiden.

Utsiktene til å halvere toppvekten av turbinen har lokket Statoilhydro til å gå inn i prosjektet med snaut 16 millioner kroner, i tillegg til å ha en eierandel på 20,5 prosent i Chapdrive.

Må bli større

I løpet av året skal Statoilhydros Hywind, verdens første fullskala havvindmølle, plasseres ut i havet utenfor Karmøy. Denne er imidlertid på størrelse med en tradisjonell landturbin - 2,3 MW. Skal vindkraft basert på flytende turbiner bli lønnsomt i framtiden må størrelsen opp.

– Det vil være vanskelig å konkurrere til kraftgenereringskost med 2,3 MW turbiner. Det er ikke teknisk umulig, men da må prisbildet være helt annerledes enn i dag. Vårt mål er at vi en gang i framtiden skal produsere vindkraft til havs uten offentlig støtte. Derfor er det avgjørende å utvikle større vindturbiner med mindre toppvekt, sier Hywind-ansvarlig Sjur Bratland i Statoilhydro.

Toppvekt-problemet FØRSTE TURBINTEST: Testresultater fra denne 225 kW turbinen som står plassert på Valsneset i Bjugn på Fosen er en av årsakene til at Chapdrive kan gå videre med en 5 MW turbin.
Toppvekt-problemet FØRSTE TURBINTEST: Testresultater fra denne 225 kW turbinen som står plassert på Valsneset i Bjugn på Fosen er en av årsakene til at Chapdrive kan gå videre med en 5 MW turbin.

Toppvekt-problemet

Chapdrive har et konsept som går ut på å plassere generator ved foten av tårnet i stedet for å ha et blytung girkasse og generator på toppen av vindturbinen, slik de tradisjonelle turbinene har i dag.

Som alternativ til girboks satser selskapet på en hydraulisk kraftoverføring.

Problemet med å ha girkassen og generator på toppen er vekten. Ikke minst er vekt en stor utfordring for selskaper som satser på flytende vindturbiner.

En 5 MW turbin vil normalt ha en toppvekt på 3-400 tonn. Jo mer vekt på toppen, jo dyrere blir fundamentet/ballasten som skal holde turbinen flytende i rett posisjon. Ved å installere turbinens maskinhus ved havoverflaten, har Chapdrive som mål å halvere toppvekten til under 200 tonn.

Det kan bety et stor framskritt for lønnsomhet og bruksområder.

Les også: Skal bygge vindkraft for 300 milliarder

Gode resultater

– Normalt sett vil et hydraulisk system medføre effektivitetstap, men regnestykket kan bli annerledes når man ser på totaliteten. Målet er å redusere vekt og opprettholde effektiviteten, sier Bratland.

Chapdrive satte først opp en 225 kW turbin på Valneset. Basert på resultater fra denne satte de i september i fjor opp en 900 kW turbin like ved, som de håper å få tatt målinger av til våren.

– Det er målinger som viste hvor mye strøm 225 kW-turbinen har produsert på de ulike vindhastighetene som i sommer utløste en emisjon på 30 millioner kroner. Vi går ikke ut med testresultatene, men de er som forventet, sier forretningsutvikler Åsmund Furuseth.

5 MW

Nå har bedriften også fått klarsignal til å starte arbeidet med en 5 MW hydraulisk kraftoverføring. Designarbeidet er allerede i gang.

Statoilhydro satser den største potten gjennom sitt leverandørutviklingsprogram LOOP. Prosjektet vil gå over to år, og firmaet skal teste en hydraulisk løsning for 5 MW i en testrigg på land. Deretter skal de få bygget en 5 MW vindturbin og teste systemet på denne.

– En 5 MW vindturbin har en rotor som dekker to fotballbaner, og vil ha et budsjett på flere hundre millioner kroner. Vi ser fram til å komme over i denne fasen etter at første fase avsluttes i 2010, sier Furuseth.

Les også: – Norge trenger ikke vindkraft

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.