JOBB OG FRITID: Normand Subsea 7 bygges for Solstad Shipping ved Palmer Johnson Norway (tidligere Flekkefjord Slipp). Med et mannskp på 90, gjelder det å ha gode underholdningstilbud om bord. Rederiet har derfor satset på et infotainmentsystem fra Baze Technology. (Bilde: Solstad Shipping)
ROV-OPERASJONER: Normand Subsea 7 er et såkalt IMR-fartøy med 6 ubemannede ubåter til reparasjon, vedlikehold og brønnintervensjon. Det 113 meter lange skipet er leid ut til Subsea 7 og skal brukes i Nordsjøen. Ubåtene senks i havet gjennom brønner i skipet slik at været ikke skal hindre arbeidet. (Bilde: Solstad Shipping)
SLEP: Skroget til Normand Subsea 7 ble tauet fra Romania til Flekkefjord i fjor. I november gikk verftet konkurs. Et nytt selskap to over og skal fullføre skipet, nesten ett år forsinket. (Bilde: Solstad Shipping)

Morsom base for ubåter

  • Industri

Normand Subsea 7

  • Lengde: 113,5 m
  • Bredde: 24 m
  • Dødvekttonn: 6.300
  • Størrelse: 12.386 bruttotonn
  • Motor: Dieselelektrisk .- 20.000 hk/14.760 kW
  • DP-system: Kongsberg
  • ROV: 6 stk.
  • ROV-hangar: 768 m2
  • Dekksplass: 710 m2
  • Moon pools: Fem
  • Helikopterdekk: Ø 22 m, beregnet på Sikorsky S-61 and Sikorsky S-92
  • Design: Vik-Sandvik VS 4710 IMR
  • Verft: Flekkefjord Slipp & Maskinfabrikk A/S (konkurs nov. 2008 – overtatt av Palmer Johnson Norway AS)

Mannskapet skal føle seg som hjemme og samtidig gjøre jobben sin om bord i offshoreskipet Normand Subsea 7.

Skipet til Solstad Shipping er nærmere ett år forsinket, men 1. august skal det ut i Nordsjøen på en seksårskontrakt med Subsea 7.

Skipet skal brukes til vedlikehold, reparasjon, brønnintervensjon og inspeksjon. Med seks ubemannede ubåter (ROV) og mye avansert utstyr om bord, kreves det godt kvalifiserte sjøfolk.

Jobb og fritid

Når rederiet nå skal rekruttere, lokker de med et splitter nytt underholdningssystem.

Det kombineres med elektronisk kommunikasjon og kontrollsystemer for skipet slik at mannskapet både kan utføre jobben sin og se på de lokale TV-programmene hjemme eller lese favorittavisa på nett.

Normand Subsea 7, som kan ha et mannskap på opp til 90, blir det første offshoreskipet i verden som får installert et slikt infotainmentsystem.

Ny teknologi

– Det er mulig vi legger hodet på blokka ved å prøve ut et helt nytt produkt. Men vi har tro på at det skal gå og virke forlokkende på mannskapet, sier prosjektleder for nybygget, Geir Ove Olsen fra Solstad Shipping.

Det norskutviklede systemet BazePort fra Baze Technology i Telemark, skal sørge for TV, video on demand (filmer på bestilling), internettilknytning, e-post og tilgang til driftssystemene om bord. Systemene eer lvert og implementert av Intelecom Group .

Tilpassing

Lignende system er brukt på land, blant annet ved sykehus. Utfordringen for Baze Technology og Solstad Shipping er å få dette til å fungere over satellitt, og uten å forstyrre nødvendig kommunikasjon og styring av operasjoner mellom skip og landorganisasjon.

– Nå må vi optimalisere det vi har allerede har og samle det i ett system. Deretter må vi finne ut hvordan vi best mulig får utnytte båndbredden i satellittkommunikasjonen, sier Geir Ove Olsen.

Det viktigste med systemet sett med rederiets øyne, er muligheten for å gi alle de samme beskjeder direkte til hver lugar og i fellesområder, blant annet om sikkerhet, samt å kunne gi personlige beskjeder.

ROV-operasjoner

Normand Subsea 7 er 113 meter langt og 24 meter bredt. Det er leid ut til Subsea 7 på en seksårskontrakt og kan operere inntil seks miniubåter (ROV) samtidig.

Skipet skal kunne utføre konstruksjons- og vedlikeholdsarbeider ned til havdyp på 1.200 meter.

Skipet er designet av Vik-Sandvik og har betegnelsen VS 4710 IMR (Inspection, Maintenance and Repair). Solstad Shipping jobbet tett på konstruktørene i en tidlig fase.

Spesialdesign

– Dette er skreddersøm, sier Olsen med entusiasme. Skipet kan håndterer 6 ROV-er, blant annet gjennom fem brønner i skipet, det vil si at ubåtene kan sendes gjennom hull i skroget og rett ned i sjøen, uavhengig av vær og vind.

– Konstruksjonen med fem brønner (moon pools) krevde mange tester i tank for å finne de beste designløsninger, sier Olsen.

Solstad Shipping bestilte skroget fra et verft i Romania og fikk resten bygget ved Flekkefjord Slipp & Maskinfabrikk.

Verftet gikk konkurs i fjor sommer, men byggingen ferdigstilles av Palmer Johnson Norway AS, som tok over det gamle verftet. I løpet av våren er skipet klar for testing. Overtakelse er satt til 1. august.