MIT og Singapore lokker

Master of Technology Management-programmet er videreutdanning for sivilingeniører som blant annet består av et knapt halvår ved MIT i Boston eller i Singapore.

MTM har hittil fått 15 søkere som er kvalifiserte. I fjor på denne tida hadde programmet såvidt fått en håndfull søkere og alle de 30 plassene ble ikke fylt opp.

Det er rullerende opptak fram til 15. november og det er plass til 15 til. Neste kull starter studiene i januar 2004.

Kun 20 søkere hadde gode nok kvalifikasjoner til å følge MTM-programmet i år. Interessen var heller ikke så stor i fjor, antakelig på grunn av trangere økonomiske tider. Nå har pendelen snudd. Optimismen og framtidstroen er på vei tilbake i en del teknologitunge bedrifter.

- Selv ikke oppstartskullet i år 2000, med det oppsamlede behovet i markedet og all oppmerksomhet dette nye og enestående tilbudet fikk, kan vise til like gode søkertall på tilsvarende tidspunktet i opptaksprosessen, sier en strålende fornøyd programkoordinator, Ingar Tyssen, ved NTNU.

Master of Technology Management-programmet samarbeider med de velrenommerte universitetene Massachusetts Institute of Technology, Sloan School of Management i Boston, USA og National University of Singapore Business School i Singapore. Studiet er beregnet på sivilingeniører som har full jobb ved siden av.

Første året består av seks samlinger, to i Bergen, to i Trondheim og to i Oslo samt selvstudium. Siste del inkluderer et fire måneders opphold i Singapore eller Boston der kandidatene spesialiserer seg. Studiet avsluttes med skriving av en master-oppgave, som tilsvarer diplomoppgave ved NTNU. Forskjellen er at oppgaven skal være direkte matnyttig for kandidatens arbeidsgiver.

Tyssen tror det er tre hovedårsaker til at interessen for MTM-programmet er bedre i år.

- For det første har vi fått en base av uteksaminerte programdeltakere som sprer kunnskapen samt at vi har øket markedsføringsaktivitetene en god del. For det tredje tror vi at vi ser en gryende optimisme i norsk økonomi, sier han.

Tyssen antar at mange bedrifter nå har foretatt de nedskjæringer og den strømlinjeformingen som var nødvendig, samt at konkurranseforholdene for norske bedrifter internasjonalt ser ut til å bedre seg.

- Det ser ut til at bedrifter er mer oppmerksomme på behovet for strategisk nøkkelkompetanse, å gjennomføre endringsprosesser og øke innovasjonstakten både når det gjelder produkt-, prosess- og organisasjonsutvikling. Dette er fokusområder som står sentralt i MTM-programmet, sier Tyssen.