Videokonferanser er dagligdags i FabLab. (Bilde: Fablab)
LUNT INNE: Inne i hovedhuset på MiT Fablab Norway har Håkon Karlsen sørget for en lun stemning. Her er det åpent for alle med gode ideer. (Bilde: ESPEN LEIRSET)
Videokonferanser er dagligdags i FabLab. (Bilde: Fablab)
Videokonferanser er dagligdags i FabLab. (Bilde: ESPEN LEIRSET)
TROLSK: Håkon Karlsen føler det som et eventyr at et av verdens ledende universiteter har etablert seg i Lyngen i Nord-Troms. - Det føles helt uvirkelig, sier han. (Bilde: ESPEN LEIRSET)

MIT åpner dørene for Distrikts-Norge

  • Karriere

MiT

  • Massachusetts Institute of Technology i Boston figurerer høyt oppe på ulike kåringer av verdens beste universiteter. Det er et av verdens desidert ledende teknologiske universiteter.
  • For tiden er åtte Nobelprisvinnere ansatt ved universitetet.
  • Universitetet har fostret 61 nobelprisvinnere.
  • Drøyt 10.000 studenter per år, om lag 2700 er internasjonale
  • 983 professorer og 9500 andre ansatte


Det unike utdanningskonseptet som utvikles av MIT FabLab Lyngen og studiesenteret.no skal baseres på videokonferanser slik at studentene slipper å forlate hjemstedet sitt.

Dermed får også distriktene tilgang til et teknologisk kompetansemiljø i verdenstoppen.

Desentraliserte studier

- Man har lykkes med desentralisert utdanning innen mange andre studier, blant annet sykepleier- og lærerutdanning. Det er ingen grunn til at vi ikke skal gjøre det samme med teknologiske studier, sier Haakon Karlsen jr. ved MIT FabLab Lyngen.

- Mange bedrifter har ikke råd til å sende bort sine ansatte for å utdanne seg ved de ordinære studiestedene. Og det er mange som ikke har mulighet til å forlate hjemstedet sitt. Da er dette tilbudet midt i blinken, fortsetter han.

Forelesere fra hele verden

Med ny teknologi er det fysiske klasserommet borte. Dermed forsvinner også de geografiske begrensningene.

- Vi vil ha forelesere fra hele verden. I tillegg vil vi selvfølgelig benytte oss av all den gode kompetanse som finnes i Norge. Men på masterstudiene vil nok hovedtyngden av foreleserne være fra MIT, sier Karlsen jr.

Utdanningstilbudet skal ha stor bredde med muligheter for studier på alle nivåer fra fagbrev til doktorgrad. Studieopplegget skal skreddersys til den enkeltes og arbeidsgivers ønsker og behov.

Spretter av skaftet

Opplever dere stor interesse for konseptet?

- Folk spretter jo aldeles av skaftet. Studiet åpner tross alt en dør til MIT. Dessuten er det et massivt behov for personell med teknologisk kompetanse for tiden, og dette vil bare akselerere.

Utfordrer dere de norske universitetene?

- Nei, ikke i det hele tatt. Vi vil bare være et supplement til de tradisjonelle utdanningsinstitusjonene. Vårt tilbud er først og fremst for de som ikke har mulighet til å gjennomføre en ordinær utdannelse, sier Karlsen jr.

MIT FabLab Lyngen og studiesenteret.no har allerede begynt å teste konseptet på et fåtall studenter. Fra høsten 2007 vil den fullverdige varianten være klar.

Utradisjonelt

I fjor etablerte MIT sin FabLab (Fabric Laboratory), som den eneste i Europa, i Lyngen, noen mil nord for Tromsø.

En FabLab skal være en utradisjonell forskningsarena, hvor studenter, ansatte i bedrifter og forskere fra hele verden kan jobbe sammen i kortere eller lengre perioder.

Det skal være et sted for læring av hvordan avansert teknologi skal være matnyttig i det praktiske liv.