RESIRKULERING: Mange miljøtiltak er enkle, men de nordiske bedriftene mener det er viktig å gjøre tiltak som blir direkte synlige for kundene. (Bilde: Colourbox)

Miljøsatsing er lønnsomt

120 nordiske bedrifter med driftsinntekt på over 650 millioner kroner har deltatt i en spørreundersøkelse gjennomført av Accenture. 90 prosent av bedriftene svarer de har investert i miljøtiltak, og 70 prosent av disse svarer at de sparer penger på miljøinvesteringene.

- Kunder etterspør samfunnsansvar

39 prosent mener til og med at miljøsatsingen har økt bedriftens inntekter. Storebrand er blant disse selskapene:

- Stadig flere kunder etterspør samfunnsansvarlige produkter. Det er stor forskjell her i forhold til bare for et par tre år siden. Vi mener at vi har fått nye kunder på grunn av dette, og at de kundene vi har blir mer lojale og blir hos oss lengre. Det gir mye ekstra inntekter for oss at vi for eksempel beholder en pensjonskunde et par år til, sier konserndirektør for samfunnsansvar i Storebrand, Elin M. Myrmel-Johansen, til Aftenposten.

Tenker miljøvennlig

Accenture mener undersøkelsen viser at nordiske selskaper har sett nytten av miljøtiltak, og påpeker at undersøkelsen også viser at hele 60 prosent av de spurte bedriftene selv har utviklet miljøvennlige produkter og tjenester.

- Nordiske bedrifter har vært flinkere til å integrere miljøvern og samfunnsansvar i det daglige arbeidet, mens mange amerikanske bedrifter synes å være mer opptatt av å markedsføre hva de gjør på feltet, sier Frode Hvattum til Aftenposten. Han er ansvarlig for Accentures Sustainability-område i Norden.