DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Mesta ligger an til å få driftskontrakten for Bergensområdet

To konsern er med i konkurransen om driften av riksveiene i Bergen og omegn de neste fem årene. Mesta leverte det laveste tilbudet.

Danmarksplass er blant landets mest forurensede kryss. Ved hjelp av luftmåler og saltlake skal mengden svevestøv reduseres her.
Danmarksplass er blant landets mest forurensede kryss. Ved hjelp av luftmåler og saltlake skal mengden svevestøv reduseres her. Foto: Knut Opeide/Statens vegvesen
13. apr. 2021 - 12:51

I tillegg til vanlige driftsoppgaver, må entreprenøren følge spesielt med mengden svevestøv i Bergen sentrum, som er blant de høyeste i landet.

Ved fristens utløp i dag hadde disse to meldt sin interesse: 

Entreprenør Tilbudssum i kr. eks. mva.
Mesta  491.923.916
Presis Veidrift 667.646.860

Kontrakten omfatter driften av E16 østover, E39 sør- og nordover, riksveg 555 vestover og riksvei 580 til Bergen lufthavn.

– Vi er fornøyde med deltakelsen i konkurransen. Det er store og seriøse aktører som er interesserte i dette oppdraget. Nå skal vi kvalitetssikre og kontrollregne tilbudene, og så tar vi sikte på at vi kan undertegne kontrakt med den nye entreprenøren så snart som mulig, sier prosjektleder Harald Midtun i Statens vegvesen i en pressemelding.

Et stort kvikkleirefelt i skråningen ned mot fjorden der et nytt dobbeltspor og stasjon skal bygges, har skapt både problemer og kostnadsøkninger for togprosjektet Sandbukta-Moss-Såstad.
Les også

Jernbaneutbyggingen i Moss: Bevegelsene i grunnen har ikke avtatt slik Bane Nor ventet

Tiltak mot svevestøv

Danmarksplass i Bergen sentrum er blant landets mest forurensede kryss, og ligger midt i et område der Statens vegvesen krever at entreprenøren følger spesielt med på mengden svevestøv.

Området er på E39 fra Fjøsanger sør for sentrum til innløpet av Fløyfjellstunnelen, en strekning på fem kilometer.

Entreprenøren er pålagt å følge med på aktuelle målere som registrerer luftforurensning, blant annet i det nevnte krysset på Danmarksplass.

I perioder med vindstille, klarvær og frost krever Statens vegvesen at entreprenøren er i forkant, og vurderer om værutsiktene kan medføre fare for høy luftforurensing.

Nye Tana bru i Finnmark ble åpnet i 2020, og er blant bruene som inngår i oppdraget.
Les også

Rambøll kapret ny kontrakt

Erstatter fem kontrakter

Oppstart av kontrakten er 1. september, og kontrakten gjelder i fem år, fram til høsten 2026. Dersom partene er enige, er det mulig å forlenge kontrakten med opptil tre år.

Den nye driftskontrakten for Bergen og omegn omfatter totalt 300 kilometer riksvei, inkludert 65 kilometer gang- og sykkelvei.

Det er stor variasjon i trafikkmengden på veinettet. Døgntrafikken varierer fra 55.000 i bykjernen i Bergen, og helt ned til 150 på de minst trafikkerte veiene.

Kontrakten erstatter fem tidligere kontrakter, og strekker seg gjennom Bergen og sju kommuner i omegnen: I øst Vaksdal og Voss, i sør Bjørnafjorden, i vest Øygarden og i nord Alver, Masfjorden og Gulen.

Alt arbeid utenfor sentrum er stanset i dobbeltsporutbyggingen i Moss. Her ved kulverten utenfor Carlbergtunnelen.
Les også

Nye opplysninger: Bane Nor mener entreprenøren har gjort flere feil

Flest tunneler i landet

Entreprenøren får ansvar for et sammensatt område. Det omfatter både veier i bykjernen av Bergen, høytrafikkerte motorveier, mange tunneler og skred- og flomutsatte strekninger.

Totalt er det 91 tunnelløp i området, trolig den driftskontrakten med flest riksveitunneler i hele landet, heter det i pressemeldingen.

Deler av gang- og sykkelveiene i Bergen skal ha en standard som reduserer behovet for salting.

Selv om alle avvikene ikke er lukket, er arbeidet med tetting inne i Mossetunnelen i gang igjen.
Les også

Påla full stans i gigantprosjekt. Nå er de i gang – tross store uenigheter

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.