DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Ligger an til å beholde barmarksdriften fra den gamle Hitra-kontrakten

Leder med god margin til Brødrene Bakk.

Fylkesvei 305 i Snillfjord i Trøndelag i fjor høst - en av fylkesveiene som Mesta fortsatt kan få ansvaret for.
Fylkesvei 305 i Snillfjord i Trøndelag i fjor høst - en av fylkesveiene som Mesta fortsatt kan få ansvaret for. Foto: Fredrik Lien/NTB Scanpix
25. mars 2019 - 17:19

Kontrakten som nå heter driftskontrakt 5002 Hitra, Frøya, Hemne og Snillfjord 2019-2024 består vesentlig av sommerdrift, bortsett fra i Snillfjord.

Ved anbudsåpning i dag så tallene for kontrakten slik ut:

Entreprenør Tilbudssum eks. mva.
Mesta 179.505.187 kr
Brødrene Bakk 254.579.756 kr

Den gamle Hitrakontrakten var en femårskontrakt med helårsdrift av rundt 538 kilometer vegnett. Mesta fikk den kontrakten i 2014 med et tilbud på 197,9 millioner kroner.

Mer tilgjengelig for lokale entreprenører

– Den gamle Hitrakontrakten er nå delt i mindre kontrakter og er ment for mindre entreprenører, etter ønske fra fylkeskommunen. Kontraktene skal dermed være mer aktuelle og tilgjengelige for det lokale næringslivet, fortalte seksjonssjef i vegavdelingen i Trøndelag, Arne Iversen, til Veier24 tidligere i dag, før tilbudsåpning.

– Det har vært litt arbeid med det. Vi har gått grundig gjennom malene, og det har vært et lite puslespill for å få til selvstendige og gode kontrakter som ikke overlapper hverandre.

– Aktuelt med flere lignende løsninger?

– Jeg tror fylket ønsker å videreutvikle driftskontraktene. Men vi er også interessert i å se hvordan markedet responderer på disse utlysningene. Markedet må kjenne sin besøkelsestid, ellers så er ikke dette en vei å gå, sa Iversen til Veier24.

Driftskontrakt 5002 Hitra, Frøya, Hemne og Snillfjord 2019-2024 innebærer sommerdrift av fylkesvegene i Hitra, Frøya, Snillfjord, Hemne og deler av Orkdal kommuner i Trøndelag, samt deler av Aure kommune i Møre og Romsdal. Og altså vinterdrift i Snillfjord.

Vegnettet består av drøye 552 kilometer veg. Trafikken varierer fra 30 til rundt 7.500 i ÅDT, og årlig trafikkvekst forventes å være cirka 1,5 prosent.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
GK
Ambisiøs renovering midt i Trondheim

Startdato er 1. september i år, og kontrakten varer til og med august 2024. I tillegg har oppdragsgiver opsjon på forlengelse av kontrakten med 12 måneder.

Økonomiske krav

Fylket krever god økonomisk og finansiell kapasitet for å gjennomføre kontrakten, og entreprenøren skal oppfylle en del krav: Egenkapitalen skal være over halvparten av aksjekapitalen. Gjennomsnittlig årlig omsetning skal være på minst 20 millioner kroner for de siste tre regnskapsårene. Og: Leverandøren skal ha en egenkapitalandel på minst ti prosent.

Igjen: Denne kontrakten omfatter altså vinterdriften i Snillfjord, men ikke vinterdriften i kommunene Hemne, Frøya og Hitra i Trøndelag og deler av Aure kommune i Møre og Romsdal. Vinterdriften der ligger i de følgende femårige kontraktene:

Og endelig: Alle tilbud skal kontrollregnes og evalueres før noe er sikkert.

LES OGSÅ: Rekordjevn kamp om driftskontrakter i Trøndelag

 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.