DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Risa leder i kampen om driftskontrakten for Stavanger  

Anslått verdi var 350 millioner kroner. Alle tilbudene ligger på over 500.

1. apr. 2022 - 10:05 | Endret 1. apr. 2022 - 11:02

NB: I første versjon av denne artikkelen skrev vi at Mestas tilbud var på 506.932.520 kroner, slik som det var oppgitt i Vegvesenets åpningsprotokoll. Det tallet er feil. Korrekt tilbudssum fra Mesta er 526.932.520 kroner, opplyser Vegvesenets prosjektleder i en epost til Veier24.    

Så dermed er det Risa som ligger best an, og med god margin til sine konkurrenter Mesta og Presis Vegdrift til å få den nye driftskontrakten for riksveiene i Stavanger-området. 

Slik så tallene ut da tilbudene for denne kontrakten ble åpnet 31. mars: 

Entreprenør Tilbudssum i kr. eks. mva.
Risa 508.960.018
Mesta 526.932.520
Presis Vegdrift 528.644.663

NB: Tilbudene skal kontrollregnes og evalueres før noe er avgjort.

Da kontrakten ble lyst ut, anslo Vegvesenet at totalverdien ville være 350 millioner kroner.

Kart over veinettet i den såkalte Stavangerkontrakten. <i>Illustrasjon:  Statens vegvesen</i>
Kart over veinettet i den såkalte Stavangerkontrakten. Illustrasjon:  Statens vegvesen

Driftskontrakt 9301 Stavanger 2022-2027 handler om riksveiene i 11 kommuner på Sørvestlandet: Stavanger, Randaberg, Sandnes, Sola, Gjesdal, Bjerkreim, Eigersund. Lund, Flekkefjord, Strand og Hjelmeland.

Første sesong består kontrakten av 311 kilometer riksvei, hvorav 74 kilometer er gang- og sykkelvei. Fra og med høsten 2023 øker veinettet til totalt 450 kilometer vei, hvorav 100 kilometer er gang- og sykkelvei.

ÅDT er på 60.000 på det meste.

Brøyting og vinterdrift utgjør en stor del av oppgavene til  driftsentreprenøren. Her fra E6 ved Hamar.
Les også

Mesta kapret en av landets største brøytekontrakter

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.