SAMFERDSEL

Menneskeliknende robot vedlikeholder toglinjer

En 12 meter høy maskin driver vedlikehold på japanske toglinjer. Det kan spare selskapet for ulykker.

Roboten, som kan minne om Disney-figuren Wall-E, tar av seg det mest risikofylte arbeidet på japanske toglinjer.
Roboten, som kan minne om Disney-figuren Wall-E, tar av seg det mest risikofylte arbeidet på japanske toglinjer. Foto: West Japan Railways
5. juli 2024 - 08:47

West Japan Railway Company (JR West) har utviklet en gigantisk menneskeliknende robot for vedlikehold av jernbanelinjer.

Det skriver The Guardian.

Roboten, som er montert på en hydraulisk kranarm og festet til et jernbaneservicekjøretøy, er designet for å utføre farlig arbeid som ellers ville innebære stor risiko for menneskelige arbeidere.

Roboten har en vertikal rekkevidde på 12 meter og kan få påmontert forskjellige redskaper på armene. Den er i stand til å kunne bære gjenstander så tunge som 40 kg, noe som har lettet hverdagen for selskapets vedlikeholdsarbeidere.

Roboten er både stor og ruvende, og ser ut som et muskuløst menneske. <i>Foto:  West Japan Railway</i>
Roboten er både stor og ruvende, og ser ut som et muskuløst menneske. Foto:  West Japan Railway

Kazuaki Hasegawa, president i West Japan Railway, har stor tro på innovasjonen, og spår at flere av disse menneskeliknende robotene blir å se langs toglinjene. 

– I framtiden håper vi å bruke maskiner til alle slags vedlikeholdsoperasjoner av infrastrukturen vår, uttaler han i pressemeldinga. 

Roboten styres av en operatør utstyrt med VR-briller og spesielle håndkontroller som gir taktil tilbakemelding. Dette betyr at operatøren kan føle motstand når robotens armer møter hindringer, noe som øker robotens smidighet og nøyaktighet.

I tillegg har den et hode med stereosyn som følger operatørens hodebevegelser, og robotens armer styres av joystick-lignende kontroller.

Formålet med teknologien er å øke produktiviteten og sikkerheten ved vedlikehold av jernbanelinjer. Ved å holde arbeidere unna farlige høyspentledninger og andre risikofylte arbeidsmiljøer, håper JR West å redusere antallet ulykker betydelig​.

Så langt er dette kun en prototyp, men JR West planlegger å integrere flere slike roboter i sin vedlikeholdsflåte innen 2024. Selskapet ser også for seg at lignende teknologi kan brukes i andre farlige og utilgjengelige arbeidsområder i fremtiden​.

Theresa Ose under den gamle taubanesentralen til kullkraftverket som ble lagt ned i fjor sommer. Nå skal Ose lede arbeidet med å etablere fornybar energiproduksjon i Longyearbyen. Taubanesentralen er vernet og må vedlikeholdes for ikke å falle sammen
Les også

Skal finne nytt energisystem for Longyearbyen

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.