TUNNELER

Overraskende mye løsmasser: Med overvåking kan tunnelarbeidet på E6 starte igjen

Cautus Geo skal overvåke den nye Bergåstunnelen på E6 Helgeland. Det betyr ny oppstart. Tunnelarbeidet ble stoppet ved årsskiftet.

Her monterer Cautus Geo deformasjonsslanger i tunnelen.
Her monterer Cautus Geo deformasjonsslanger i tunnelen. Foto: Cautus Geo
21. mars 2023 - 08:00

Bergåstunnelen i Grane kommune skal bli to kilometer lang. Arbeidene ble stoppet 600 meter inne i fjellet. Årsaken var overraskende funn av løsmasser. Tunnelen inngår i E6-prosjektet Svenningelv-Lien, som er på 10,5 kilometer. Det skal etter planen åpnes høsten 2025.

Overraskelsen var stor da arbeidet måtte stoppes for 12 uker sider, skriver Cautus Geo i en pressemelding.

– Grunnundersøkelser før arbeidet startet avdekket ikke løsmassene. De viste fjell av dårlig kvalitet i seks ulike soner. Den tredje viste seg å bestå av morenemasser, sier prosjektleder Bård Nyland i Statens vegvesen.

– Vi bruker erfaringene fra Kronstadtunnelen i Bergen. Også der var utfordringene med løsmasser stor. Vi flyttet instrumenteringen etter hvert som arbeidet gikk framover. Nå skal vi gjøre det samme i Bergåstunnelen, sier Atle Gerhardsen i Cautus Geo i meldingen.

Monterer deformasjonsslanger

Håvard Hind i Cautus Geo leder arbeidet med å sette opp overvåkningen inne i tunnelen. <i>Foto:  Cautus Geo</i>
Håvard Hind i Cautus Geo leder arbeidet med å sette opp overvåkningen inne i tunnelen. Foto:  Cautus Geo

Håvard Hind leder Tromsø-kontoret til Cautus Geo. Det er han som leder arbeidet med å sette opp overvåkningen inne i tunnelen.

– Vi monterer deformasjonsslanger (SAAV) på drøye 30 meter i borehull langs tunneltaket (hengen) til den planlagte tunnelen. Det gir en automatisk og kontinuerlig overvåkning. Vi tar ut en 3D-modell av borehullet hvert tiende minutt og kan etablere varsling om definerte terskelverdier overskrides, sier Hind.

– Vi monterer ytterligere en SAA og kommer til å flytte instrumenteringen innover i fjellet etter hvert som arbeidet pågår etter at det gjenopptas over påske, sier Hind.

LNS har totalentreprisen

Entreprenørselskapet LNS (Leonhard Nilsen & Sønner) har totalentreprisen på dette prosjektet som nå er under bygging. Verdien er på 1,1 milliarder kroner eks. mva.

Vis mer

– Selv om arbeidet i tunnelen er stoppet mens vi får etablert instrumentering og legger planer som skal gi et sikkert arbeidsmiljø og trygge fremdriften i tunnelarbeidet, så fortsetter arbeidet på E6-strekningen utenfor tunnelen, sier prosjektleder Bernt-Jøran Reinholtsen i LNS i meldingen.

Det hele er et komplekst prosjekt, med blant annet flere bruer.

– Isolert vil Bergåstunnelen ikke forsinke fremdriften. Tunnelarbeidene er per dato ikke på kritisk tidslinje, sier Reinholtsen.

Viktig instrumentering

– Arbeidet må utføres på en sikker måte. Da må vi ha måleinstrumenter og annet for å kunne reagere på eventuelle bevegelser i massene. Fram til over påske bruker vi tida på å planlegge en sikker gjennomføring, sier Nyland i Statens vegvesen.

Metoden som skal brukes er avklart med entreprenørselskapet LNS.

– Vi gjør det på samme måte som for Jobergtunnelen i Hardanger. Den ble åpnet i 2017. Der er 100 meter bygget i løse masser, sier Nyland.

Ingeniørgeolog Bent Aagaard i Aagaard Geo Consulting er engasjert som ekspert av LNS-rådgiver Aas-Jakobsen Trondheim.

– Instrumentering fra Cautus Geo gir øyeblikkelige resultater på nettet. Vi får måling hver halve meter i lang og kritisk profil rett over tunnelen og kan også sette det opp med varsling. Det er akkurat det vi trenger i Bergåstunnelen, sier Aagaard.

På tross av både membran og betonghvelv i den nye Mossetunnelen klarer ikke entreprenøren å få tunnelen tett nok.
Les også

Mossetunnel-problemene: Vurderer full utstøpning

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.