Bergåstunnelen i Grane kommune skal bli to kilometer lang. Arbeidene ble stoppet 600 meter inne i fjellet. Årsaken var overraskende funn av løsmasser. Tunnelen inngår i E6-prosjektet Svenningelv-Lien, som er på 10,5 kilometer. Det skal etter planen åpnes høsten 2025.
Overraskelsen var stor da arbeidet måtte stoppes for 12 uker sider, skriver Cautus Geo i en pressemelding.
– Grunnundersøkelser før arbeidet startet avdekket ikke løsmassene. De viste fjell av dårlig kvalitet i seks ulike soner. Den tredje viste seg å bestå av morenemasser, sier prosjektleder Bård Nyland i Statens vegvesen.
– Vi bruker erfaringene fra Kronstadtunnelen i Bergen. Også der var utfordringene med løsmasser stor. Vi flyttet instrumenteringen etter hvert som arbeidet gikk framover. Nå skal vi gjøre det samme i Bergåstunnelen, sier Atle Gerhardsen i Cautus Geo i meldingen.
Monterer deformasjonsslanger
Håvard Hind leder Tromsø-kontoret til Cautus Geo. Det er han som leder arbeidet med å sette opp overvåkningen inne i tunnelen.
– Vi monterer deformasjonsslanger (SAAV) på drøye 30 meter i borehull langs tunneltaket (hengen) til den planlagte tunnelen. Det gir en automatisk og kontinuerlig overvåkning. Vi tar ut en 3D-modell av borehullet hvert tiende minutt og kan etablere varsling om definerte terskelverdier overskrides, sier Hind.
– Vi monterer ytterligere en SAA og kommer til å flytte instrumenteringen innover i fjellet etter hvert som arbeidet pågår etter at det gjenopptas over påske, sier Hind.
LNS har totalentreprisen
Entreprenørselskapet LNS (Leonhard Nilsen & Sønner) har totalentreprisen på dette prosjektet som nå er under bygging. Verdien er på 1,1 milliarder kroner eks. mva.
– Selv om arbeidet i tunnelen er stoppet mens vi får etablert instrumentering og legger planer som skal gi et sikkert arbeidsmiljø og trygge fremdriften i tunnelarbeidet, så fortsetter arbeidet på E6-strekningen utenfor tunnelen, sier prosjektleder Bernt-Jøran Reinholtsen i LNS i meldingen.
Det hele er et komplekst prosjekt, med blant annet flere bruer.
– Isolert vil Bergåstunnelen ikke forsinke fremdriften. Tunnelarbeidene er per dato ikke på kritisk tidslinje, sier Reinholtsen.
Viktig instrumentering
– Arbeidet må utføres på en sikker måte. Da må vi ha måleinstrumenter og annet for å kunne reagere på eventuelle bevegelser i massene. Fram til over påske bruker vi tida på å planlegge en sikker gjennomføring, sier Nyland i Statens vegvesen.
Metoden som skal brukes er avklart med entreprenørselskapet LNS.
– Vi gjør det på samme måte som for Jobergtunnelen i Hardanger. Den ble åpnet i 2017. Der er 100 meter bygget i løse masser, sier Nyland.
Ingeniørgeolog Bent Aagaard i Aagaard Geo Consulting er engasjert som ekspert av LNS-rådgiver Aas-Jakobsen Trondheim.
– Instrumentering fra Cautus Geo gir øyeblikkelige resultater på nettet. Vi får måling hver halve meter i lang og kritisk profil rett over tunnelen og kan også sette det opp med varsling. Det er akkurat det vi trenger i Bergåstunnelen, sier Aagaard.
Mossetunnel-problemene: Vurderer full utstøpning