T2

Med denne hjelmen kan du navigere, se bak deg, høre på musikk og snakke i telefonen

Verdens kuleste motorsykkelhjelm?

18. jan. 2015 - 09:57

Se for deg at du fyker nedover landeveien på to hjul og får beskjed over et høyttalersystem om at du må ta en venstresving om 200 meter.

Nede til høyre i visiret ditt kan du se svingen på et kart på en liten «skjerm». Du kan også se om det er tett trafikk i området, få den siste værmeldingen, se hvor fort du kjører, få informasjon om hvem som ringer deg og følge med på det som skjer i blindsonen din.

Det høres kanskje ut som en scene fra Robocop, men alt dette og litt til er nå mulig med den nye AR-1-hjelmen til det amerikanske selskapet Skully Systems.

Les også: Denne tohjulingen holder selv balansen

Ulykke satte i gang utviklingen

Ideen kom til Marcus Weller i 2010, etter at han kræsjet Honda-sykkelen sin i en bilist som plutselig stoppet rett foran ham.

Tre måneder etter ulykken hadde Weller en drøm der han kjørte motorsykkel og plutselig fikk opp flytende GPS-informasjon på visiret sitt. Informasjonen om hva som skjedde foran ham gjorde at Weller unngikk en bil som stoppet opp foran ham.

Da han våknet, satte han umiddelbart i gang med utviklingen av hjelmen, og jobbet dag og natt i sju måneder før han hadde en prototype på plass. Noen måneder etter dette fikk Weller testet hjelmen på flere motorsyklister, men så begynte pengesekken å gå tom.

Les også: Slik blir hjelmene til de norske F-35-flygerne

Har fått nesten 20 millioner

Løsningen ble såkalt crowdfunding, som betyr at folk kan donere så mye de vil til mot visse fordeler.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Målet var å få inn 250.000 dollar via Indiegogo, men denne uken meldte Tech Crunch at Skully Systems nettopp har mottatt 1,5 millioner dollar (11,5 millioner kroner).

Totalt er støtten fra folket nå oppe i 2,4 millioner dollar, eller drøyt 18,5 millioner kroner.

Totalt er støtten fra folket nå oppe i 2,4 millioner dollar, eller drøyt 18,5 millioner kroner.Nede til høyre på skjermen får man tilgang til den informasjonen man vil, som veibeskrivelser, kamera bak, musikk, værmelding og informasjon om den du prater med på telefonen. Her ser man kamera bak og veibeskrivelser. Skully

Les også: Her er kameraet som gjør at du kan se fisken før den biter på

Heads up

Støtten har gjort at hjelmen nå er på markedet. I USA kan man bestille den til den nette sum av 1399 dollar, eller rundt 10.000 kroner.

For den prisen får man en hjelm som er spekket med teknologi.  

Hjelmen bruker nemlig mikroprosessorer, sensorer og et kamera til å danne et såkalt «Heads up display» (Hud) innenfor visiret – som ligner det både piloter og sågar dataspillere bruker i dag.

Hjelmen bruker nemlig mikroprosessorer, sensorer og et kamera til å danne et såkalt «Heads up display» (Hud) innenfor visiret – som ligner det både piloter og sågar dataspillere bruker i dag.Det var Marcus Weller (t.v) som opprinnelig ifkk ideen til Skully. Han og Mitchell Weller har utviklet hjelmen sammen. Skully

Hensikten er at man skal kunne holde hodet opp for å slippe å se noen andre veier og få den informasjonen man trenger rett foran seg.

Alt kommer opp på lite display nede til høyre på visiret som blir fôret med informasjon du trenger for å holde deg oppdatert.

Les også: Norsk rakettmotor skal hjelpe bil å kjøre i 1600 km/t

Hjelmen har et 180-graders kamera bak som skal gi fullstendig oversikt over blindsonen.
Hjelmen har et 180-graders kamera bak som skal gi fullstendig oversikt over blindsonen.

Spekket med gadgets

Hjelmen har blant annet et 180-graders kamera som peker bakover og sender bilder til visiret slik at man kan orientere seg i blindsonen.

Systemet er Android-basert og skal gi detaljerte veibeskrivelser og direkte trafikkdata. Hjelmen kan pares med mobilen via bluetooth, som gir mulighet til å bruke GPS, handsfree og musikkstreaming.

Alt er talestyrt, og hjelmen skal etter sigende ha en batterilevetid på 9 timer. Den er også vann- og støvtett.

22 drept i fjor

Det overordnede målet er å forhindre ulykker, noe som kan komme godt med her til lands også.

Den siste statistikken fra Trygg Trafikk viser at 151 mennesker ble drept i trafikken i Norge i 2014. Av disse var 20 motorsyklister, mens to var mopedister.

Les også:

Oppgradert Tesla S får 48 km lengre rekkevidde

Er dette den stiligste flygende bilen som er laget?

Googles prototyp på førerløs bil er klar for veien  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.