Maritim21

Maritim21: Digitalisering, AI og elektrifisering skal sikre maritim stormaktsposisjon

Det må satses mye og stort  –  og det haster. Norges nye maritime forsknings- og innovasjonsstrategi, Maritim21, kommer med konkrete forslag til hvordan Norge kan beholde sin posisjon som ledende maritim nasjon, samt øke sysselsetting og verdiskaping.

Brua på Havila Kystrutens første skip, Havila Capella. Skipet er spekket med ny teknologi, digitale løsninger, automasjon, energieffektivt skrog, batterier og er klart for hydrogen. Alt er utviklet i Norge. Men skipet er bygget i Tyrkia.
Brua på Havila Kystrutens første skip, Havila Capella. Skipet er spekket med ny teknologi, digitale løsninger, automasjon, energieffektivt skrog, batterier og er klart for hydrogen. Alt er utviklet i Norge. Men skipet er bygget i Tyrkia. (Foto: NES/HAV Group)

Det må satses mye og stort  –  og det haster. Norges nye maritime forsknings- og innovasjonsstrategi, Maritim21, kommer med konkrete forslag til hvordan Norge kan beholde sin posisjon som ledende maritim nasjon, samt øke sysselsetting og verdiskaping.

Målet med strategien er å stimulere til forskning, utvikling og innovasjon som bidrar til bærekraftig vekst og verdiskaping, økt konkurranseevne og eksport fra maritim næring, samt realisering av det maritime potensialet i utviklingen av grønn skipsfart og digitale løsninger.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå