Maritim

Maritim21: Digitalisering, AI og elektrifisering skal sikre maritim stormaktsposisjon

Det må satses mye og stort  –  og det haster. Norges nye maritime forsknings- og innovasjonsstrategi, Maritim21, kommer med konkrete forslag til hvordan Norge kan beholde sin posisjon som ledende maritim nasjon, samt øke sysselsetting og verdiskaping.

Brua på Havila Kystrutens første skip, Havila Capella. Skipet er spekket med ny teknologi, digitale løsninger, automasjon, energieffektivt skrog, batterier og er klart for hydrogen. Alt er utviklet i Norge. Men skipet er bygget i Tyrkia.
Brua på Havila Kystrutens første skip, Havila Capella. Skipet er spekket med ny teknologi, digitale løsninger, automasjon, energieffektivt skrog, batterier og er klart for hydrogen. Alt er utviklet i Norge. Men skipet er bygget i Tyrkia. Foto: NES/HAV Group
Tore StensvoldTore Stensvold– Journalist
27. jan. 2022 - 12:00
Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.