INDUSTRI

Marine Harvest tok i bruk passeren for å bestemme plassering av ny fabrikk

Valget falt på Bjugn.

Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
20. okt. 2014 - 13:50
Vis mer

BJUGN/OSLO: Fiskefôr utgjør om lag halvparten av kostnadene ved fiskeoppdrett. Fôret og sammensetningen av den er også avgjørende for kvalitet på oppdrettsfisken.

Derfor bestemte Marine Harvest seg for å bygge sin egen fabrikk som kan forsyne 60 prosent av deres oppdrettsanlegg langs norskekysten, og der de har kontroll med alt, fra resepter til råvarer, produksjon og transport ut til merdene.

Prislappen er på ca. 900 millioner kroner.

Kart og kompass

Da Marine Harvest i 2011 skulle bestemme plassering av en fiskefôrfabrikk, satte de passeren i kartet forskjellige steder og så hvor mange av sine egne oppdrettsanlegg de kunne nå innen 15 timers seiling.

Bjugn pekte seg ut. 60 prosent av deres egne oppdrettsanlegg med et årlig behov for 220.000 tonn kan dekkes fra Bjugn.

I 2012 inngikk Marine Harvest en avtale med Valsneset Energi og industriselskap om å bygge opp en fôrfabrikk på et tomteareal som allerede var konsekvensutredet.

Marine Harvest: Verdens største fiskeoppdrettsselskap har 90 forskningsprosjekter gående

Byggestart: Foto fra februar 2013 av tomta der Reinertsen like etter satte gravemaskinskuffen i bakken.
Byggestart: Foto fra februar 2013 av tomta der Reinertsen like etter satte gravemaskinskuffen i bakken.

Resept og råvarer

Marine Harvest samarbeider med Felleskjøpet Rogaland Agder (FKRA), som sikrer selskapet tilgang til teknologi, resepter og kompetanse på råvareinnkjøp og kvalitetskontroll av ferdigvarer.

En avtale med Nofima gir tilgang på ledende forskerkompetanse innen fiskenæring og sammensetning av råvarer.

Anlegget er dimensjonert ut fra de kartlagte behovene, justert også for en sesongvariasjon. Rundt 50 prosent av fôrbehovet er i perioden juli til oktober.

Miljøaspekt

– Vi benytter kjent teknologi, men satt sammen på en mest mulig optimal måte og med teknologi og løsninger som skal gi minst mulig «carbon footprint», karbonavtrykk, fortalte prosjektleder Mick Watts til Teknisk Ukeblad tidligere i år.

Han sier at Valsneset pekte seg ut med en gang han fikk høre om det.

Les også: Dette fôret er laget av naturgass

Flytende gass - LNG

– Her er det vindkraft tilgjengelig, og vi kan få LNG-skip til kaia og rett inn på våre tanker. Det er helt perfekt, sier Watts.

Kjel og tørkere i prosessanlegget benytter naturgass.

LNG kombinert med vindkraft fra det lokale energiverket er ikke det eneste miljøaspektet for fôrprosjektet. Marin Teknikk har spesialdesignet to fôrbåter. De skal også gå på LNG.

– Vindkraft og LNG til både fabrikk og skip sikrer at dette er det mest miljøvennlige prosjektet av dette slaget. Det er vår klare filosofi - vi skal være best, sier Watts.

Ett år: Februar 2014 - ett år etter byggestart.
Ett år: Februar 2014 - ett år etter byggestart.

Fest for fôr

Med pomp og prakt ble fabrikken åpnet med fiskeriminister Elisabeth Aspaker og 100 gjester til stede.

– Marine Harvest er en pioner innen produktutvikling og imøtekommer stadig mer miljøbevisste forbrukere. Dagens åpning av fôrfabrikken til Marine Harvest viser med all tydelighet hvor viktig næringen er for kyst-Norge, sa Aspaker ved åpningen.

Det var en fornøyd og glad konsernsjef i Marine Harvest, Alf-Helge Aarskog, som talte til de frammøtte.

– Marine Harvest er stolte over å åpne en helt unik fabrikk i dag. Ikke bare bidrar den til at vi nå har kontroll fra fôr til tallerken, den er også bygget med tanke på å redusere fotavtrykket til næringen ytterligere gjennom utstrakt bruk av ny fornybar energi, sa Aarskog.

Les også: Dette er Norges smarteste industribedrift

Lokal entreprenør

Reinertsen har vært totalentreprenør for entreprenørarbeidene,  herunder prosessbygget med grunnflate på ca. 12.000 m2, samt fundamenter for tankanlegget, produksjonsbygninger og vei, vann og avløp.

– Vi leverte dette anlegget fra oss med stolthet. Det er få industrianlegg av slike dimensjoner som bygges her til lands så dette har vært en fjær i hatten for både ingeniører og fagarbeidere. Vi har hatt et meget godt samarbeid med Marine Harvest, og det er flott å jobbe med en helproff aktør som deler våre verdier på miljø og bærekraft, sier Kristian Reinertsen i en pressemelding.

Fredriksen døpte båtDåp og åpning: Cecilie Fredriksen fikk æren av å døpe den ene LNG-drevne fôrbåten. Her sammen med styreleder i Marine Harvest, Ole Eirik Lerøy, og fiskeriminister Elisabeth Aspaker.
Fredriksen døpte båtDåp og åpning: Cecilie Fredriksen fikk æren av å døpe den ene LNG-drevne fôrbåten. Her sammen med styreleder i Marine Harvest, Ole Eirik Lerøy, og fiskeriminister Elisabeth Aspaker.

Fredriksen døpte båt

En av selskapets nye fôrbåter, With Harvest, ble også døpt under arrangementet på Valsneset.

Styremedlem Cecilie Fredriksen fikk æren av å være gudmor.

De to miljøvennlige skipene som går på naturgass, vil gå i 55 timers rundturer fra fabrikken til anleggene.

Les også:

Ett gram alger kan vokse til et tonn på ti dager

Slik skal fiskefôret bli bedre

Herfra overvåker Karsten Moholt 11.000 maskiner verden over  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.