Island Innovator er det foreløpig eneste boreriggen til Maracc. Nå vil de bygge en ny som skal kunne operere over hele verden, også i arktiske strøk. (Bilde: NTB Scanpix)

MARACC

Maracc skal utvide med ny rigg

Men den vil ikke bli bygget i Norge.

Marine Accurate Well ASA (Maracc) utvider med én rigg. Det kunne administrerende direktør, Roger Simmenes, fortelle under Borekonferansen i Stavanger onsdag.

Island Innovator, som er selskapets eneste borerigg i dag, ble ferdigstilt etter en ombyggingen høsten 2013, og er nå i drift for Lundin på Johan Sverdrup.

Til Teknisk Ukeblad sier Simmenes at de dermed har begynt å se på det videre løpet for selskapet.

– Skal kunne operere i arktiske områder

– Vi skal ha inn én ny rigg. Konsept for riggen er fremdeles under evaluering, men det blir en rigg som kan gå over hele verden, også den norske sokkelen, inkludert i arktiske strøk. Den vil være i middle water/deep water-segmentet, sier han.

Maracc-direktøren forklarer at de vil bruke et kjent konsept som grunnlag for designet av riggen, og heller tilpasse den til ønsket bruk.

– Vi er et lite selskap, så vi kommer ikke til å satse på å utvikle et helt nytt riggdesign. I stedet for vil vi optimalisere for eksempel borepakker, vinterisering og miljøtilpasninger på riggen. Her vil vi se på hva markedet har behov for, og vi vil snakke med flere kunder om hva de trenger, før vi tar en avgjørelse.

Simmenes poengterer at de ikke har et klart tidsperspektiv for når den nye riggen skal være klar, men han  håper å kunne ha en konkret plan i løpet av det neste året.

Les også: 80 prosent av Statoils subseabrønner er over 10 år

– Ikke aktuelt å bygge i Norge

Det han derimot er klar på er at oppdraget med å bygge riggen ikke vil bli gitt til et norsk verft.

– Jeg kan aldri tenke meg at det blir aktuelt å gjøre det arbeidet i Norge. Det vil bli gjort et sted i Østen, og da vil hele riggen ferdigstilles der også.

Årsaken er i hovedsak økonomisk.

– Det er langt dyrere å gjøre dette arbeidet i Norge, understreker Simmenes.

Les også: Dette er verdens største oppjekkbare rigg

– Riktig tid

Han sier at han ønsker at Maracc skal være et selskap som satser der andre tviler. Her ligger også noe av bakgrunnen for timingen på den nye riggen.

– Det er et vanskelig marked nå for verft og leverandører, og da kan det være riktig tid for oss å bygge en ny rigg. De har hatt gode tider, som nå er i ferd med å snu, og de må i stedet kutte og redusere kostander. Det kan slå positivt ut for oss prismessig, tror Simmenes.

Han har tro på at det kan gi en rimeligere rigg, som igjen kan gi dem muligheter til å kunne tilby rimeligere rater til sine oppdragsgivere.

– Det vil alltid være risikabelt å bygge en ny rigg, men jeg tror ikke vi skal ha problemer med å skaffe arbeid til den. Det er de gamle riggene som går ut, alle ønsker å bruke så nye rigger som mulig. Og klarer vi å holde prislappen nede, vil det ogsp gjøre det lettere, mener Maracc-direktøren.

Les også:

Slik vil Rederiforbundet rekruttere 3000 nye riggansatte

Nå kommer spesialriggene til Statoil

Her er den mest kontroversielle plattformen i Arktis