– Jeg er ikke overrasket over resultatene fra undersøkelsen. Selvinnsikt er vanskelig, sier Susanne Werner, prosjektleder i internasjonal markedsføring ved Oslo Teknopol/Oslo Bio.
Werner mener det er vel så viktig å erkjenne at kommunikasjon er vanskelig som å begynne på språkkurs.
Fornærmet kunder
Undersøkelsen om engelskferdigheter i 664 eksportbedrifter ble foretatt av Glenn Ole Hellekjær på oppdrag fra Fremmedspråksenteret.
Hellekjær sier til Aftenposten at nordmenn tror de er mye flinkere i engelsk enn hva de faktisk er.
Fire av ti bedriftsledere svarte at de ikke hadde klart å konversere i sosiale sammenhenger. 55 prosent hadde fornærmet en kunde. 45 prosent hadde fått feilleveranser.
Få hjelp til teksten
Susanne Werner understreker at bedriftsledere må skille mellom forretningsdokumenter og mer uformell kommunikasjon.
– Man må alltid be noen andre sjekke teksten i det man sender ut, sier hun.
Werner er kommunikasjonsstrateg av fag og kommer fra Sverige. Hun mener nordmenn og svensker må lære å se på verden ut fra vår lille plass.
– Det burde være en lov som sa at svensker og nordmenn burde oppholde seg ett år i utlandet!