I oktober 2012 åpnet Ishavskraft-direktør Bjarne Sætrum og daværende miljøvernminister Bård Vegar Solhjell det som ble betegnet som verdens mest avanserte ladestasjon med åtte uttak med 22-62,5 kW ladeeffekt. De siste månedene har stasjonen kun vært mulig å bruke for Ishavsveien-kunder, men nå åpnes den igjen for alle. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

ELBILLADERE

Mange hurtigladere er bygget med offentlige penger. Likevel krever de abonnement for å lade

Nå krever Transnova at alle ladere skal åpnes opp.

Det finnes ladestasjoner der det kreves et spesielt abonnement for å lade - på tross av at stasjonene er bygget delvis med offentlige midler.

Ikke greit og dessuten kontraktstridig, mener Transnova som nå strammer grepet:

– Vi har påpekt dette for operatørene lenge og kommet med flere oppfordringer, uten at det har hjulpet. Nå har vi sendt et brev som ikke skal kunne misforstås, forteller Transnova-direktør Erlend Solem til Teknisk Ukeblad.

Kort frist

I brevet, som ble sendt til alle landets operatører av hurtigladestasjoner torsdag, påpekes følgende krav:

Hurtigladestasjoner som ikke har tilgangs- og betalingsløsning for tilfeldig forbipasserende elbilister, såkalte drop-in kunder, må åpne sine hurtigladere for fri tilgang snarest og senest 31. mars.

Alle hurtigladestasjoner skal ha betalingsordning for drop-in-kunder som minimumsløsning innen 30. mai i år.

Riset bak speilet er at operatører som ikke etterlever disse kravene utestenges fra den kommende utlysningen og dessuten fratas eventuelle tilsagn de alt har fått.

Les også: Så mange hurtigladere skal bygges de neste tre årene

Velfungerende marked

– Vi bruker av fellesskapets penger til å bygge disse ladestasjonene og for å bidra til et velfungerende marked. Da må ordningen fungere for begge parter. Kundene må få tilgang til et akseptabelt ladetilbud uten å bli fanget i et abonnementssystem, og operatørene må ha levelige betingelser, sier Solem.

Det finnes også noen hurtigladere som ikke er finansiert av Transnova, for eksempel dem som er satt opp av Tesla og Nissan. De kan selvsagt gjøre som de vil.

Også kravet til betalingsløsninger handler om å tilrettelegge for et marked som fungerer, sier Solem.

– Et eksempel på det motsatte vil være om et kraftselskap får midler fra oss til å bygge en ladestasjon der de gir bort strøm til sine egne kunder, sier han.

Les også: – Nissan Leaf-batterier viser ingen svekkelse etter 100.000 kilometer

Åpner opp for alle

Solem forteller at det finnes et par operatører som ikke har fullgod betalingsløsning per i dag. Men det er kun selskapet Ishavsveien AS som rett ut på sine egne hjemmesider skriver at de bryter kriteriene.

Siden 13. januar har ladepunktene på Ishavsveiens tre ladestasjoner ikke lenger vært tilgjengelig for fri bruk lenger. For å kunne lade, må du være kunde hos Ishavsveien og motta et av deres såkalte mobilitetskort.

– Enkeltlading gjennom fjernåpning er ikke teknisk mulig for øyeblikket, står det på nettsidene.

– Vi kommer nå til å åpne opp slik at våre lader blir tilgjengelig for alle, gratis, fram til alle eksisterende ladere er byttet ut med nye universelle ladere med integrert betalingsløsning. Disse skal være på plass i løpet av sommeren, forteller Frank-Hugo Storelv i Stavn, som er hyret inn som prosjektleder for Ishavsveien AS.

Han håper at dette er tilstrekkelig for å beholde tilsagnet om støtte til seks nye planlagte ladestasjoner fra Risør langs E18 mot Oslo og videre via Hønefoss og Gran i retning Mjøsa.

Les også: Om tre år skal du kunne kjøre elektrisk gjennom hele landet

Spent på Nissan

Storelv minner om at Ishavsveien i tre år har bidratt til å bryte vei i til dels ulendt terreng. Han sier videre at det har vært krevende å etablere en kostnadseffektiv og bærekraftig løsning for backoffice.

Etter å ha investert betydelige midler står ikke lenger Ishavskraft bak ladeselskapet. Det ble skilt ut som nytt aksjeselskap i september i fjor.

– Det er to ting som er avgjørende nå. Punkt 1: Hvordan statens nye nasjonale strategi og finansieringsplan for utbygging av ladestasjoner til slutt blir. Og to: Hva skjer med Nissans ambisjon om å bygge 100 hurtigladere for egen regning. Det vil ha store konsekvenser for alle operatører, sier Storelv.

Teknisk Ukeblad omtalte tidligere denne uka Transnovas forslag til ny ladestrategi - den har ikke bare har høstet godord.

Ber om å få betale

Norsk elbilforening har lenge presset på for mulighetene for drop-in-betaling.

– Elbilforeningen er antageligvis den eneste brukerorganisasjonen i verden som ber om å få betale for en tjeneste. Ikke fordi vi nødvendigvis vil betale, men fordi vi er avhengige av gode og stabile ladetjenester med økende utbredelse. Men prisen på hurtiglading må selvsagt være fornuftig, sier generalsekretær Snorre Sletvold i en pressemelding.

Han tror transnovakravene kan føre til at det blir færre, men mer profesjonelle operatører. Med andre ord at det blir færre enkeltladere her og der.

– Men selv om kravene som nå stilles er en seier, mener jeg Transnova ikke går langt nok. Det er helt essensielt at hurtigladerne må levere sanntidsdata til Nobil, slik at elbilistene via tredjepartsprodukter - som vårt hurtigladekart eller apper - kan sjekke tilgjengelighet og oppetid, legger han til.

Les også:

Billig-Tesla får 320 km rekkevidde

Her får gamle Nissan Leaf-batterier nytt liv

Studerer elbilistenes vaner i «lade-lab»