OPPGITT: - Veiforfallet er enormt og helt uakseptabelt, sier Frp-leder Siv Jensen til Teknisk Ukeblad under en veiforfallsbefaring i Oslo. (Bilde: Truls Tunmo)

Maktesløs mot veiforfallet

  • Bygg

Det sier Siv Jensen til Teknisk Ukeblad på veiforfallsbefaring i Oslo. Partilederen hevder at selv om Frp og Høyre styrer i hovedstaden, er de ute av stand til å gjøre noe så lenge staten ikke bevilger mer penger.

– Det hjelper heller ikke på kort sikt selv om Frp kommer i regjering alene. Forfallet på veiene er såpass stort at det vil ta årevis før vi kan få gode veier i landet generelt. Men bare et regjeringsskifte vil kunne gjøre noe med situasjonen som er alvorlig. Med den nåværende regjeringen blir det aldri mulig å ta igjen forfallet. Alt for mange som driver med veiplanlegging har ikke kjørt for mye bil, for å si det sånn, sier Jensen.





– Flaut

Hun skammer seg over forfatningen på veiene.

– Det er helt uakseptabelt at et land med så mye penger som Norge skal ha Vest-Europas dårligste veier. Det gjelder stort sett hele landet. Det er flaut å vise utenlandske turister hva vi har å kjøre på, sier Jensen.

– Hva blir gjort dersom Frp kommer i regjering?

– Midler til veier skal økes kraftig. Dette er viktig for Frp og skal forhandles med et hvert parti vi eventuelt skal samarbeide med. Men det vil ta lang tid å bygge gull av gråstein så lenge vi har hatt en uansvarlig regjering i mange år med tanke på veiene, sier Jensen.





Glad for Høyre-utspill

Hun er glad for at Høyre vil opprette et eget infrastrukturfond til veiformål på 50 milliarder kroner.

– Det er bra, men det må mye mer penger til enn det. Vi er nødt til å bruke mye mer, og det må en samlet plan til for at forfallet kan tas igjen. Med dagens økonomiske system blir det aldri tatt igjen, sier Siv Jensen.

Øyvind Halleraker, Høyres talsmann i Transportkomiteen på Stortinget, er enig med Frp-lederen.

– Hun har helt rett i dette. Det løpende vedlikeholdsbudsjettet klarer ikke en gang å holde tritt med det løpende vedlikeholdet vi bør ha selv om det ikke hadde vært noe etterslep. Et infrastrukturfond til veier på 50 milliarder kroner vil være en bra start, men beløpet bør økes.

Les også: Må kapitulere for hullete Oslo-veier

– Mindre utbedringer

Statssekretær i Arbeiderpartiet, Raymond Johansen, kommenterer veiforfallet slik:

– Det er ingen tvil om at veistandarden mange steder ikke er god nok. Det skyldes manglende bevilgninger over flere tiår. Det er noe alle partier må ta sin del av ansvaret for, også Fremskrittspartiet som i flere år inngikk budsjettforlik med Bondevik-regjeringen uten at satsingen på transportsektoren var særlig imponerende, sier Johansen i en e-post til Teknisk Ukeblad.

Han påpeker at det i år brukes 10 milliarder kroner mer på samferdsel enn før den rødgrønne regjeringen tok over.

– I fjor ble det asfaltert 3600 kilometer vei. Det monner, selv om etterslepet selvsagt fortsatt er betydelig. Mange veier er så nedslitte at ny asfalt og mindre utbedringer er det som trengs, sier Johansen.





– Tar 90 år

Men ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV), vil ikke veistandarden i Norge bli akseptabel i overskuelig fremtid.

– Med dagens utbedringstakt på det eksisterende veinettet, vil det ta 90 år før veistandarden er i tråd med dagens krav til god og sikker vei, sier leder for politikk og strategi i OFV, Vilrid Femoen.