MASKINER & UTSTYR

Mählers lanserer ny modulær snøplog for «svart vei»

Denne skal brøyte rent også på ujevne veier.

DPM fås i tre bredder: 3700, 4000 og 4300 mm.
DPM fås i tre bredder: 3700, 4000 og 4300 mm. Foto: Sten Stromgren/Mählers
23. des. 2020 - 07:55

Mählers presenterer nå modellen DPM (DiagonalPlog Modul). Det skal være en unik og fleksibel diagonalplog som er bygget for å holde veien helt ren for snø og slaps.

Det er en helt nyutviklet konstruksjon med fleksible skjærholdere i polyuretan, som kan fås i ulike hardheter og som enkelt byttes ut for å passe til underlaget som skal brøytes. Kombinert med individuelt opphengte slapsskjærkassetter gjør det at plogen også brøyter rent på ujevne veier, skriver Mählers i en pressemelding.

Snø og slaps byr på utfordringer for tradisjonelle snøploger med stålskjær som følger plogens linje. Ved den minste ujevnhet i veibanen går snøen og slapsen under skjæret og blir liggende igjen, siden skjæret rir på det høyeste punktet. Det betyr økt risiko for slaps- og vannplaning for trafikken, samt ujevn slitasje av skjæret.

Konsernsjef i Statkraft, Birgitte Ringstad Vartdal.
Les også

Milliardunderskudd for Statkraft

Fleksible skjærholdere

Et nyutviklet parallellogram gjør at plogen følger underlaget svært godt. Kombinert med fleksible skjærholdere og individuelt opphengte slapsskjærkassetter klarer DPM å brøyte rent også på ujevne veier. DPM har en svingfunksjon på pluss/minus 40 grader og kan også utstyres med en sideforskyvningsfunksjon på pluss/minus 400 mm i hver retning. Føreren kan da øke plogbredden ved å skyve ut frontplogen slik at den flukter med sideplogen.

Plogen har en svingfunksjon på pluss/minus 40 grader. <i>Foto:  Sten Stromgren/Mählers</i>
Plogen har en svingfunksjon på pluss/minus 40 grader. Foto:  Sten Stromgren/Mählers

– Jeg kan også tenke meg at sideforskyvningen vil falle i smak hos de som må kjøre rundt hindringer som rabatter og lignende, sier Frida Östman i pressemeldingen. Hun kjører for Fjällsjö Åkeri og er en av Mählers flittigste testpiloter.

– De utskiftbare gummielementene som holder stålet, kan tilpasses nøyaktig til veitypen og forholdene som råder, og dette gir en «rolig» plog som ikke hopper over ujevnhetene, sier Frida.

Knut-Ola Lunde leder utbyggingen av den norske forskningsstasjonen i Dronning Maud Land.
Les også

Skal bygge solpark i Antarktis: – Må tåle steinsprut og vind på 70 meter i sekundet

Fås i tre bredder

DPM fås i tre bredder: 3700, 4000 og 4300 mm. Modulkonstruksjonen betyr at kunden kan få en diagonalplog med mantel i metall eller plast, eller at den bygges som en såkalt kombinasjonsplog som kaster snøen like godt til høyre som til venstre.

Fleksible polyuretanskjærholdere følger veibanen. <i>Foto:  Sten Stromgren/Mählers</i>
Fleksible polyuretanskjærholdere følger veibanen. Foto:  Sten Stromgren/Mählers

Sikkerhetsmessig holder DPM samme standard som Mählers øvrige ploger, med fjærende og utløsende skjærholdere som gir etter ved påkjøring av faste hindringer i veibanen. Den nye plogen har vært under testing vinteren 2019/20, og den selges nå som serieprodusert versjon.

Tilbehør: Hjul eller slitesko, samt mulighet for sideforskyvning på pluss/minus 400 mm.

Modell av nye Tørrfjordelva bru i prosjektet Megården-Sommerset.
Les også

Vegvesenet lyser ut nytt prosjekt til 5,4 milliarder

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.