Seksjonen forskning består av saker som er skrevet av ansatte i Forskningsrådet, Sintef, NTNU og UiO.
Magnetfeltene i elbiler ligger langt under grenseverdiene, viser forskning fra Sintef. (Bilde: Stein Jarle Olsen)

EM-SAFETY

Magnetfeltene i elbiler er ikke skadelige

Det viser forskning.

Forskere fra sju land konkluderer med at vi kan føle oss trygge i både elbiler, hydrogenbiler, bensin- og dieselbiler.

Ingen av dem utsetter passasjerer for høyere elektromagnetiske felt enn det som er anbefalt ifølge internasjonal standard. Faktisk ligger nivået langt under.

Studien er så langt den mest omfattende som noen gang er gjennomført innenfor dette feltet.

Sintef har ledet

Sintef har ledet og deltatt i forskningsprosjektet, hvor også ni andre europeiske bedrifter og institutter har vært involvert.

– Det eksisterer en god del bekymring i befolkningen rundt det å bli eksponert for magnetfelt. Temaet er en gjenganger i media. Ettersom vi ser at flere transportmidler blir drevet elektrisk, er dette prosjektet veldig aktuelt, påpeker fysiker Kari Schjølberg-Henriksen i Sintef.

I tillegg til å øke offentlighetens tillit til sikkerheten for magnetiske felt i elbil, har hensikten med prosjektet først og fremst vært å lage en standardmetode for å måle elektromagnetiske felt i elbiler.

Det er ICNIRP (Den internasjonale kommisjonen for beskyttelse mot ikke-ioniserende stråling) som definerer grenseverdiene for hva som er akseptabel eksponering for magnetfelt ved forskjellige frekvenser.

Les også: Her setter ingeniørstudentene fyr på en Peugeot iOn

Har testet elleve biltyper

Sju ulike elbiler, én hydrogenbil, to bensinbiler og én dieselbil er blitt brukt til å måle nivået av magnetfelt for å avdekke om disse er i nærheten av grenseverdiene for anbefalt eksponering for mennesker. Målingene er gjennomført på reelle biler i laboratorium og under ”live” kjøring.

De høyeste målingene i elbiler ble målt nede ved gulvet, i nærheten av selve batteriet og idet man starter bilen.

Der ligger eksponering av magnetfelt på under 20 prosent av grenseverdiene anbefalt av ICNIRP. For målingene foretatt i hodehøyde, er tallet under to prosent av den samme grenseverdien.

For bensin- og dieselbiler ble eksponeringen målt til rundt ti prosent av grenseverdien. Det er altså liten forskjell på elektriske biler og bensin- og dieselbiler.

Alle langt under grenseverdien

Konklusjonen er altså at de magnetiske feltene i elbil ligger godt under grenseverdiene, og at sikkerhetsmarginene er gode.

– Det er absolutt ingen grunn til bekymring. Det som skiller denne forskningen fra lignende som er gjort tidligere, er at vi har sett på hva som bidrar til magnetfeltene. Det at hjulene går rundt medfører for eksempel store magnetfelt i seg selv, uansett biltype, opplyser Schjølberg-Henriksen.

Denne saken ble opprinnelig publisert på Gemini.no – et nettsted for forskningsnytt fra NTNU og Sintef. Artikkelforfatteren er tilknyttet Sintef.

Flere saker fra Gemini:

Nytt supermikroskop styrker norsk konkurransevne

Denne dagligvarebutikken bruker 30 prosent mindre energi

Klar med oppskrift på mer miljøvennlige batterier