Drift og vedlikehold

Fylkesveiene i gamle Østfold: Driftskontrakten avlyst - skal lyses ut på nytt

Det er oppdaget feil i konkurransegrunnlaget-

Snøbrøyting, fv 520, Hellandsbygd i Sauda, februar 2020
Snøbrøyting, fv 520, Hellandsbygd i Sauda, februar 2020 Illustrasjonsfoto: Bjørn Lund
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
11. nov. 2020 - 14:14 | Endret 12. nov. 2020 - 08:41

Hvem vil brøyte 485 kilometer i østre Østfold fra og med høsten 2021? var spørsmålet Veier24 stilte i går, etter at Viken fylke hadde lyst ut første driftskontrakt for sesongen 2021.

I dag melder fylket at konkurransen er avlyst.

«Det er oppdaget en feil i grunnlaget som gjør at vi må avlyse konkurransen og lyse ut på nytt. Dette vil gjøres umiddelbart,» skriver Vigdis Holter i Viken fylke i en epost til Veier24.

Driftskontrakt veg 30-101 Østfold Øst 2021-2026 heter denne kontrakten.

– Den har vært delt i to kontrakter, henholdsvis Ørje og Halden. Bergquist og Veidrift har oppdragene nå. Fra og med høsten 2021 har vi valgt å slå sammen de to kontraktene, sier Arne Bjørklund, seksjonsleder i Viken fylkeskommune.

Første slipp av Joint Strike Missile (JSM) fra et F-35-fly skjedde i 2021.
Les også:

Nå får F-35 et helt nytt norsk våpen

Både med og uten Rømskog 

Gamle Rømskog kommune, nå en del av Aurskog-Høland, er en del av driftskontrakten det første året, men dette veinettet blir deretter overført til driftskontrakt Romerike øst.

– Vi har innført noen mindre kontraktsendringer i malen. Det går på utførelse, hvor vi for eksempel har endret fra centimeterkrav for brøyting til syklustid. Men de fleste vil nok kjenne igjen kontrakten og innholdet, sier Bjørklund.

Veinettet i denne kontrakten, slik det blir seende ut fra 2022. Illustrasjon:  Viken fylkeskommune
Veinettet i denne kontrakten, slik det blir seende ut fra 2022. Illustrasjon:  Viken fylkeskommune

Kontrakten dreier seg om drift og vedlikehold av fylkesveiene i Halden, Aremark, Marker, Rakkestad og Aurskog-Høland kommuner.

Kontraktsperioden er fra 2021 til 2026, og har opsjon på ytterligere 12 måneder.

NH90 om bord på fregatten Fridtjof Nansen i 2020.
Les også:

Ferskt dokument røper nye detaljer om statens bomkjøp

Nesten 500 kilometer vei

Det første året omfatter kontrakten 485,8 kilometer vei, snaue 23 kilometer er gang- og sykkelvei.

Så forsvinner veiene i gamle Rømskog ut av denne kontrakten, og i resten av perioden er det totalt 459 kilometer vei å håndtere.

Trafikken på veinettet varierer fra 24 til nærmere 18.000 i ÅDT.

Viken fylkes holder tilbudskonferanse i Moss 10. desember i år, men det kan også bli digital konferanse.

Frist for å gi tilbud på denne driftskontrakten er 8. januar 2021.

En gruppe kjøpere ønsker å kjøpe land på Svalbard. Bildet viser deler av havna i Longyearbyen med kullkraftverkene, dieseltanker og taubanesentral for kull i bakgrunnen.
Foto Arash A. Nejad
Les også:

Gruppe vil kjøpe omstridt Svalbard-eiendom – minister reagerer

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.