Løfter arm i arm

Løfteoperasjoner til havs kan med Twin Marine Lifter gjennomføres i over 80 prosent av sommerhalvåret. Selve løftemetoden er enkel og basert på vektarmprinsippet. Sjøvann og trykkluft brukes for å gi nødvendig løftekapasitet. Dermed trengs ikke et stort maskineri for selve løfteoperasjonene.

– Vi bruker kun 10 prosent av energien til å utføre løft som hele plattformdekk, sammenliknet med dagens løsninger. I tillegg er Twin Marine Lifter langt sikrere. Under selve løfteoperasjonen er både plattform og løfteinnretninger ubemannet, forteller administrerende direktør Johan F. Andresen.

Unngå risiko

Å utføre store tunge løfteoperasjoner til havs er forbundet med stor risiko. Derfor har løftene hittil vesentlig foregått i deler av sommerhalvåret, i det såkalte værvinduet, når været er relativt rolig og bølgehøydene små. Av den grunn er det stor rift om å få tak store kraner om sommeren. Den som betaler høyest, kan da få tilgang på tilstrekkelig krankapasitet.

Dette er lite tilfredsstillende for oljeselskapene når de skal fjerne bunnfaste plattformer etter at oljefeltene er tømt. De ønsker å forlenge sesongen slik at de kan få mer kontinuitet i arbeidet. Likeledes er det fordeler både med hensyn til sikkerhet, miljø og ikke minst økonomisk å demontere plattformene på land. Dette er en bedre løsning enn å frakte personell ut på installasjonene for demontering.

Reodorprisen

Oppfinneren av Twin Marine Lifter er Hans Knutsen. Han har tidligere fått Reodorprisen for sin PD Connector, som i dag produseres av Framo Engineering AS. Ønsket var å få frem et løftekonsept som var enklere og rimeligere enn de som allerede var på markedet. Etter en test hjemme i badekaret hvor det ble brukt pinner og mineralvannflasker, ble Knutsen overbevist om at vektarmprinsippet var veien å gå for å utføre tunge løft. Seametric International ble satt på å videreutvikle ideen.

En gunstig bivirkning av bruken av vektarmprinsippet er at det automatisk kompenserer bølgebevegelsene. Dermed slipper Twin Marine Lifter stort og tungt hydraulisk maskineri for å kompesere dette. En annen effekt er at det overføres svært lite krefter fra bølgene over i dekket som skal løftes. Dermed unngås store tilleggsarbeider med å forsterke dekket for å forberede dekket for løft. Dette gir kortere tid til havs.

Seametric International er ferdig med preengineering av Twin Marine Lifter. Prøver utført med modellforsøk hos Marintek i Trondheim har vært meget positive. Det neste skritt er å få prøvd det ut i praksis. – Vi er meget glade for at Phillips Petroleum vil prøve ut ettløftskonseptene i forbindelse med at de skal fjerne plattformer langs Teesideledningen. Der ønsker vi å prekvalifisere oss, sier Andresen.

Først ute

Siden løfteoperasjonen skal foregå ubemannet, må det nytt kontrollsystem utvikles. Dette gjør Seametric i samarbeid med Isotek Electronics og Leeds University, samt lokale Options AS. De håper på å få EU-støtte til dette prosjektet, som går ut på å utvikle både kontrollsystemer og tredimensjonale simulatorer som skal brukes både for å simulere selve løfteoperasjonen, men også å bistå operasjonsledelsen under dette arbeidet.

For å redusere mulighetene for feil, har Seametric innledet samarbeid med sjøkaptein Kåre Haakonsen. Han er en av de få som er sertifisert til å foreta slike tunge operasjoner, og brukes i dag verden over til å lede arbeid med både fjerning og montering av plattformdekk til havs.

Seametric International regner sitt løftekonsept som så revolusjonerende at de som de første har meldt seg på i konkurransen om teknologiprisen til neste års ONS-konferanse i Stavanger.