energi

Limi mener elektrifiseringen har gått for langt – frykter svekket beredskap

Med elbusser fra Kina og strøm fra land til sokkelen mener Frp-nestleder Hans Andreas Limi at Norge har gjort seg selv en bjørnetjeneste hva gjelder beredskap.

Hans Andreas Limi under Frps landsmøte på Gardermoen fredag.
Hans Andreas Limi under Frps landsmøte på Gardermoen fredag. Heiko Junge
4. mai 2025 - 10:33

Frp-nestlederen viser til strømbruddet i Spania denne uken, som han mener avdekket en sårbarhet med dagens infrastruktur.

– Det er enda ikke kommet noen endelig forklaring på årsaken, men det viste hvor lett det kan være i en kritisk situasjon å ta ut strømforsyning og elnettet vårt, sa Limi i sin tale til Frps landsmøte lørdag.

Han advarer mot at Norge setter seg selv i en såbar situasjon med å elektrifisere viktig infrastruktur.

Hvis det skulle vise seg at Spanias solceller utløste nasjonal unntakstilstand, kan det gi vann på mølla for motstandere av grønn energi og klimaomstilling - og for kjernekrafttilhengere.
Kommentar

Hvis sol og vind har skylden, er helvete løs

Fjernstyre kinesiske elbusser

Limi mener dessuten at elektrifiseringen har gått for langt og trekker blant annet fram elektriske busser.

– Disse er attpåtil kinesiske. Det er altså lett å tenke seg at i en gitt situasjon kan de fjernstyres eller stenges av.

<span>I Bergen ventes det inntog av enda flere elektriske busser fra kinesiske Yutong.</span>
I Bergen ventes det inntog av enda flere elektriske busser fra kinesiske Yutong.

Han trekker også fram at flere olje- og gassfelt i dag forsynes med strøm fra land via kabler.

– Man jo bare tenke seg hva som skjer i en situasjon dersom den kabelen kuttes. Det at vi legger alle eggene i én kurv, gjør at vi blir veldig sårbare for sabotasje eller hvis det skulle oppstå en annen kritisk situasjon.

Tore Indstøy (t.v.) leder Telenors avdeling for risikostyring og trusselvurdering. Han kjøpte selv kinesisk elbil for å kartlegge omfanget av dataoverføring. Her sammen med spesialrådgiver Arild Tjomsland ved USN.
Podkast

Kjøpte kinesisk elbil for å overvåke den

– Vi vil advare

Frp-nestlederen mener utviklingen der stadig mer infrastruktur elektrifiseres, henger sammen med strengere klimakrav for offentlige anskaffelser.

– Det vi ser i dag, er bare starten på det som kommer i framtiden. Det vil vi advare mot, understreker Limi, og viser igjen til det enorme strømbruddet i Spania.

– Med det som skjedde nå i Sør-Europa, fikk vi jo en indikasjon på hvor sårbare vi er når hele strømmenettet faller ut.

Brått sluttet heiser å fungere, togtrafikken sto, og vitner meldte om hamstring av dagligvarer fra butikkene mandag i det som omtales som det største strømbruddet i Spanias historie.

– Når strømnettet faller ned, er det mye som ikke fungerer – som betalingsautomater og mobilnett, påpeker Limi.

I Bergen ventes det inntog av enda flere elektriske busser fra kinesiske Yutong.
Les også:

Sverige forbyr bussene Norge har kjøpt

Skal stemme over forslag

På helgens landsmøte skal Frp stemme over et forslag som tar sikte på å redusere det partiet mener er Norges sårbarheter.

Det innebærer blant annet aktivt å jobbe for «alternativ infrastruktur som kan fungere i unntakstilstander».

I forslaget trekker partiet fram strømbruddet som mandag førte til kaos for flere millioner av mennesker på Den iberiske halvøy.

Volvo, Solaris, MAN og VDL konkurrerer med Kinesiske Yutong og BYD i norske anbudskonkurranser.
Les også:

Europeiske produsenter: Fire tiltak kan gjøre det lettere å velge europeiske busser

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.