PRØVETUR: Stolt Island på prøvetur i Sognefjorden tidligere i år. Denne uka ble skipet overlevert Stolt Tankers, to dager før tiden.

Leverer skip før tiden(iundersak)

  • Industri

STX Europes verft i Florø overleverte kjemikalietankeren Stolt Island til rederiet Stolt Tankers to dager før planen.

I byggeboomen de siste årene har to og tre måneders forsinkelser vært mer vanlig enn for tidlig levering.

Langt samarbeid

STX Europe i Florø har imidlertid fått lang erfaring i å bygge kjemikalietankere for Stolt Tankers.

Stolt Island inngår i en serie på seks like tankere for Stolt. Verftet drar dermed nytte av både stordrift og erfaring.

Stolt Island er det tredje skipet i denne serien. Skipet på 43.500 dødvekttonn er 182,72 meter langt og 32,2 meter bredt.

En liten hake ved tidsplanen: Den er ny på grunn av store forsinkelser med det første skipet i serien, Sagaland, opplyser administrerende direktør Kjetil Bollestad til Teknisk Ukeblad.

Forsinkelsen var på seks måneder, men STX holder på å ta det inn.

- Vi har nå laget en ny plan for serien og det er den vi henter inn tid på de ”nye prosjekterte datoer”. Byggetakten er nå mye raskere en opprinnelig planlagt. Vi har tatt igjen rundt havparten av de seks månedene, sier Bollestad til TU.





Statlig garanti

Stolt Island er til dels finansiert av det norske Garantiinstituttet for eksportkreditt. Skipet er bestilt av Stolt Nielsen Transportation Group B.V og skal gå inn i flåten til Stolt Tankers.

– GIEKs deltakelse i finansieringen har vært viktig, sier Kjetil Bollestad, administrerende direktør ved STX Norway Florø AS, ifølge GIEKS hjemmesider.

Bollestad sier at GIEKs deltakelse i finansieringen av nybyggene for STX Norway Florø AS har vært viktig for realiseringen av de seks prosjektene til Stolt Tankers.

– Den siste utvidelsen av GIEKs rammer kom nylig vårt selskap til gode i en tid hvor bankmarkedet har kapasitetsutfordringer, sier Bollestad.

Seksjoner

Stolt Island er bygget i seksjoner på to forskjellige steder og satt sammen i Florø. Det er også der den kompliserte midtseksjonen med rustfrie tanker ble bygget.

Baugseksjonen og akterskipet er bygget ved Wadan Yards Okean i Ukraina, der STX er inne på eiersiden.

Stolt Tankers mottok i fjor søsterskipene Stolt Sagaland og Stolt Sneland fra det samme verfet.

De tre skipene er de største i Stolt sin flåte på ca. 150 kjemikalieskip.