Elsparkesykkel - ulykker

Leie av el-sparkesykkel er blitt stort i USA. Det merker de på legevakta

Tallet på skader går rett i været.

Lime er et av selskapene som har kommet lengst i utleie av elektriske sparkesykler i amerikanske byer. Ikke alle klarer å holde seg på syklene...
Lime er et av selskapene som har kommet lengst i utleie av elektriske sparkesykler i amerikanske byer. Ikke alle klarer å holde seg på syklene... (Foto: Lime)
EKSTRA

Tallet på skader går rett i været.

  • Samferdsel
Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 199,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

I USA har de små, elektriske sparkesyklene blitt populære for de som vil leie seg et rimelig transportmiddel. Men det er tilsynelatende også mange som skader seg på dem. I Danmark kan nye regler nå være på gang.

Tilbud om utleie av små, elektriske sparkesykler finnes nå i over 100 byer verden over, og økonomiske delingstjenester som Bird og Lime har gode tider. Amerikanere elsker nemlig å suse av sted på motoriserte sparkesykler, eller e-scooters, som de kalles i USA.

Mange kjennetegnes ved at de kan betjenes uten en dokk, noe som innebærer at de ikke trenger å bli avlevert et bestemt sted, slik som for eksempel Bysyklene i København og Oslo, og de kan enkelt leies med noen få tastetrykk i en app.

Men mange kommer ifølge Washington Post også til skade på slike sparkesykler, som – hvis de er leid hos Bird eller Lime – kan kjøre i 25 kilometer i timen.

Legevaktene på den andre siden av Atlanteren har fått det travelt med å behandle skadde personer som har vært uheldige på en av de motoriserte sparkesyklene. Et av sykehusene i Salt Lake City har sett en økning i uhell på 161 prosent, fra åtte uhell i løpet av fire måneder i 2017, til 21 i samme periode i år, skriver den amerikanske avisen.

Skal prøve sparkesyklene

Forrige torsdag var det danske Transportudvalgets medlemmer invitert til et morgenmøte i Transportministeriet. Der fikk de muligheten til å se og prøve motoriserte sparkesykler og selvbalanserende kjøretøy.

Den danske Færdselsstyrelsen har jobbet videre med to nye forsøksordninger hvor reglene for å bruke de små kjøretøyene blir endret. Dette skjer i kjølvannet av en annen forsøksordning, som blant annet gjør det mulig å bruke de raske elektriske syklene speed pedelecs på sykkelstier fra 1. juli.

Troy Madsen – som er lege ved University of Utah Health’s Emergency Department – sier til Washington Post at han legger merke til at 80 prosent av skadene inntraff i perioden 15. august til 15. september, som også har vært perioden da sparkesyklene fikk mest omtale.

Madsen forteller, at de som skader seg er 20–50 år gamle, og at de ofte slår seg fordi de prøver å forhindre et fall.

Legevaktene i syv andre byer forteller den samme typen historier til Washington Post; om pasienter som har slått hodet alvorlig etter fall fra en sparkesykkel.

Avisen skrev tidligere at en legevakt i San Francisco nå opplevde å ha opptil 10 alvorlig skadde pasienter i uka.

En drøy krone i minuttleie

Det koster én dollar (drøyt åtte kroner) å leie en at de mange Lime-sparkesyklene som står åpent plassert langs amerikanske gater, og deretter koster det 15 cent (en drøy krone) i minuttet, noe som har gjort dette til et populært delingskonsept og et mulig alternativ til de tyngre transportmidlene.

I forrige måned mistet en 24-årig mann livet i forbindelse med et uhell på en sparkesykkel fra selskapet Lime.

«En elektrisk sparkesykkel tilsvarer i realiteten en moped. Den er bare litt langsommere, men folk føler seg trygge på den, fordi de ser på det som et leketøy. Men man tar en helserisiko, sier Sam Torbati, som er medisinsk leder på Ruth and Harry Roman Emergency Department ved sykehuset Cedars-Sinai i Los Angeles til Washington Post.

Artikkelen har tidligere vært publisert på Mobilitytech. Mobilitytech tilhører Teknologiens Mediehus.

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå