Maskiner & utstyr

Lego-leketøy? Nei, nå er det blitt til en virkelig hjullaster som også tenker selv

Lego-modellen i forgrunnen, og den virkelige maskinen er svært like.
Lego-modellen i forgrunnen, og den virkelige maskinen er svært like. Hakan Olsson
Jarle SkoglundJarle Skoglund– Journalist
28. okt. 2021 - 07:49

Denne selvkjørende og batterielektriske prototypen fra Volvo CE er første eksemplet på en selvlærende konsepthjullaster med en datahjerne som kan ta avgjørelser, utføre oppgaver og samhandle med mennesker.

Det er også første gang en Lego Technic-modell har blitt omgjort til en ekte maskin.

Selv om hjullasteren ikke er kommersielt tilgjengelig, forventer ingeniørene hos Volvo at verdifull innsikt fra LX03 vil føre til applikasjoner for i dag og i morgen.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
Teknisk Ukeblad Media
Derfor har TU og Digi fått ny profil
Den elektriske kjemikaliesprederen har 24 meter sprederbom.
Les også:

Tester helelektrisk sprøytebil på Gardermoen

Neste steg innen maskinintelligens

Inspirert av et konsept utviklet av Volvo CE og Lego Technics ingeniører og designere, representerer Volvo LX03 en milepæl som bryter ny mark innen smart konstruksjonsteknologi.

Den representerer både det neste trinnet i Volvo CEs utforskning av maskinintelligens og viljen til å dekarbonisere anleggsbransjen.

Rolf Broch er flyoperativ leder i Statnett. Han ser for seg at hele ledningsnettet til selskapet kan bli inspisert årlig av droner i framtiden.
Les også:

Disse kan ta over for helikoptre

– Flytter grensene for teknologi og fantasi

Melker Jernberg, president for Volvo CE, sier at lanseringen av prototypen er et ledd i å gjøre anleggsbransjen smartere og for å skape mer bærekraftige løsninger som vil ha global betydning.

– Avdukingen av LX03-prototypen i dag representerer nettopp det – og er et vitnesbyrd om den utrolige ekspertisen hos våre ingeniører og vårt forente engasjement for positiv endring. Sammen med Lego Group flytter vi grensene for både teknologi og fantasi, og resultatet er hinsides noe verden har sett før, sier Jernberg.

Prototypen er både selvkjørende og med batterielektrisk drift. Foto:  Furkan Gargar
Prototypen er både selvkjørende og med batterielektrisk drift. Foto:  Furkan Gargar
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.