TUNNELER

Laveste tilbud på Tromsøtunnelene: 741 mill

BMO ligger lavest i denne konkurransen, mens Implenia er dyrest med over 920 millioner.

Østre tunnelinnslag i en simulert modell.
Østre tunnelinnslag i en simulert modell. Illustrasjon: Troms og Finnmark fylkeskommune
2. jan. 2023 - 10:29

I oktober kom Troms og Finnmark fylkeskommune med oppdraget om å oppgradere Tromsøtunnelene i henhold til Tunnelsikkerhetsforskriften for fylkesvei.

Disse fem har gitt tilbud på oppdraget:

Entreprenør Tilbudssum i kr. eks. mva. 
BMO Tunnelsikring 740.797.778
Kraftmontasje 769.211.840
OneCo Infra 806.042.772
Consto Anlegg Nord 830.335.006
Implenia Norge 921.477.470

NB: Tilbudene skal kontrollregnes og evalueres før noe er avgjort.

Store deler av trafikken på Tromsøya går på fylkesvei 862, gjennom et stort tunnelanlegg under bakken. Tunnelsystemet består av fem tunnelstrekninger som er sammenbundet med tre rundkjøringer og et parkeringsanlegg.

Fylkeskommunen planlegger å dele inn prosjektet i to faser:

  • Fase 1 går fra 6. mars 2023 til 12. mai 2024. Da er Breivika-, Hansjordnes- og Mellomtunnelen stengt. 
    I fase 2, fra mai 2024 til juni 2025 er to andre tunneler stengt. Mellomtunnelen blir stengt hele tiden. Illustrasjon: Troms og Finnmark fylkeskommune
    Breivika- og Hansjordnestunnelen åpner for fri ferdsel 12. mai.
  • I fase 2, fra 12. mai 2024 til 20. juni 2025, er Langnestunnelen og Sentrumstangenten stengt. Mellomtunnelen forblir stengt i begge faser.

Sluttdato er følgelig 20. juni 2025.

Fylkeskommunen har engasjert Afry til å utvikle sikkerhetskonseptet i tunnelanlegget.

Lokalstyrets leder, Terje Aunevik, står ved siden av den nye vollen, en seks meter høy og flere hundre meter lang mur, som er bygget som sikring mot snøskred. Det gikk skred som tok liv i 2015 og 2017.
Les også

Svalbards dilemma: : – Hele byen ligger jo i et elvedelta

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.