OLJE OG GASS

Laveste klimagassutslipp siden 1995

Men utslippene fra olje og gass økte.

I 2012 var det både økt aktivitetsnivå i norsk økonomi og en nedgang i klimagassutslippene.
I 2012 var det både økt aktivitetsnivå i norsk økonomi og en nedgang i klimagassutslippene. Bilde: colourbox.com
7. mai 2013 - 10:59

Fjorårets utslipp av klimagasser var de laveste i Norge siden 1995.

De foreløpige tallene viser at det ble sluppet ut 52,9 millioner tonn klimagasser. Det er 0,4 millioner tonn, eller 0,8 prosent, mindre enn i 2011. Lavere utslipp fra gasskraftverk som har vært kjørt lite, har bidratt mest til nedgangen, viser en oversikt fra Statistisk sentralbyrå.

Bortsett fra i 2009, da utslippene gikk ned som følge av lav økonomisk aktivitet, har ikke utslippene vært så lave siden 1995.

Som året før var det i 2012 både økt aktivitetsnivå i norsk økonomi og en nedgang i klimagassutslippene. Utslippene i 2012 var likevel 5,1 prosent høyere enn i 1990.

Les også: Vil ha ettbarnsfamilier for å redde klimaet

Økt oljeproduksjon

Ifølge Oljedirektoratet gikk produksjonen av olje og gass opp 3 prosent fra 2011 til 2012. Det bidro til økte utslipp fra olje- og gassutvinning. Sammenlignet med året før gikk utslippene opp 0,5 prosent, eller 0,1 millioner tonn CO 2-ekvivalenter, og lå i 2012 på 13,7 millioner tonn CO 2-ekvivalenter.

Fra 2007 har utslipp fra olje- og gassutvinning vært den største kilden til klimagassutslipp i Norge. Økt utvinning og høyere utslipp fra landanlegg i perioden fra 1990 har gjort at utslippene i 2012 var 77 prosent høyere enn i 1990. Det er likevel 9 prosent mindre enn i toppåret 2007.

I 2012 sto olje- og gassutvinning for 26 prosent av de innenlandske norske klimagassutslippene, mot 15 prosent i 1990.

Økt utslipp fra trafikken

En svak økning i salget av drivstoff førte til at de beregnede klimagassutslippene fra veitrafikk i 2012 gikk opp 0,4 prosent og lå på 10,1 millioner tonn CO 2-ekvivalenter. Dette tilsvarer 19 prosent av de samlede norske klimagassutslippene.

Den mangeårige utviklingen med overgang fra bensin- til dieselkjøretøyer fortsatte i fjor og reflekteres i utslippstallene. Utslippene fra veitrafikk har gått opp 30 prosent siden 1990 på grunn av flere kjøretøy og økte kjørelengder.

Les også:

– Elbilen kan ikke dekke alle behov

Dette er verdens beste klimaby

– EUs mål om 20 prosent energieffektivisering bør ikke gjelde Norge  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.