IT

Lager et virtuelt universitet

Illustrasjonen viser oppskyting av en Ariane-rakett fra området rundt Institutt for Informatikk ved Universitet i Oslo. Selve settingen er nok ikke særlig realistisk, men simuleringen i World Beside som bringer raketten fra bakken og ut i jordbane, er basert på beregninger som ville blitt godkjent av Isaac Newton.
Illustrasjonen viser oppskyting av en Ariane-rakett fra området rundt Institutt for Informatikk ved Universitet i Oslo. Selve settingen er nok ikke særlig realistisk, men simuleringen i World Beside som bringer raketten fra bakken og ut i jordbane, er basert på beregninger som ville blitt godkjent av Isaac Newton. Bilde: World Beside
20. feb. 2008 - 07:23

Det er i hvert fall et av målene til utviklerne bak spillverdenen "World Beside".

Virtuelt UiO

– Håpet vårt er at det skal bli mulig å utvikle et spill der elever kan sitte hjemme og gå på et virtuelt besøk til en forsker ved UiO og stille spørsmål om faget, sier prosjektleder Erlend Arge og styreleder Morten Dælen i World Beside til universitetets nettsider Uniforum nett no.

Planen er å lansere det virtuelle universitetet før 200-årsjubileet i 2011.

Før den tid, allerede i 2009, skal spillplattformen trolig tas i bruk i norske videregående skoler.

3D-verden

Selve spillverdenen er en tredimensjonal modell inspirert av den virkelige jorda og solsystemet. Selv om ikke alt er like realistisk, er det naturlovene som gjelder. Som i andre mer kommersielle spillverdener, får hver spiller sin avatar som for eksempel kan brukes til å løse oppgaver hentet fra realfagenes læreplan.

World Beside AS eies av Birkeland Innovasjon (60 prosent) og Simulasenteret (40 prosent). Utviklingen er finansiert av Utdanningsetaten i Oslo, StatoilHydro og Universitetet i Oslo.

Nå har selskapet søkt om 30 millioner kroner fra Forskningsrådet for å utvikle spillet enda mer.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.